Rörkopplingar i vägg

4k läst  8 svar

1. H
    Medlem Nivå 5
    Har dragit vatten till badrummet upp i en blivande vägg för en WC-modul och vidare därifrån till tvättställ, dusch och badkar. Alltså skall jag koppla ihop dessa i väggen. Jag är då ute efter en tät låda att sätta kopplingarna i för att sen ifrån den dra ett "skvallerrör". Finns det något att få tag i på eller måste jag konstruera den själv?

Tacksam för tips!

2. oavvs
    Medlem Nivå 5
    vad använder du för system? RIR prisol Q,E? men det brukar finas färdiga skåp att köpa du kan ju gå till nermaste vvs butiken och fråga om priser, märke mm men annars kan du ju kola på företagets hemsida om du texs gå in på uponor och kolla på deras sortiment

3. R
    Medlem Nivå 1
    ja, det finns att få tag i! Men det räcker ju med att sätta en inspektionslucka, om du inte ska dra rör i rör på ett korrekt sätt förstås.

4. H
    Medlem Nivå 5
    Hmm vilket system? Jag kör med LK universalrör PE-X slang

Rörmokarn, är det helt rätt att bara sätta en lucka? Lär jag inte ha en tät låda och ett skvaller rör?
    Och vart kan jag hitta dessa "lådor" på nätet, har du en länk?

Vh
    Hjerpe

5. H
    Medlem Nivå 5
    Ingen som har något tips om var jag hittar en "låda" till detta ändamål?

6. J
    Medlem Nivå 9
    Jag gissar att pex tillverkaren har lådor i sitt sortiment.

Uponor har det åtminstone men jag vet inte om det passar till LK rör.

7. P
    Medlem Nivå 2
    Lk har fördelar skåp i sitt sortiment.

I dag finns det i princip endast ett sätt att montera fördelare i vägg.
    Det är fördelarskåp med skvaller rör som dras in i rum med gb

Inga hemma gjorda skåp är godkända utan det är endast typgodkända grejor som gäller.

8. Consensus
    Medlem Nivå 9
    Det är ganska länge sedan det var "OK" att bara ha inspektionslucka.

Idag ska det inte finnas skarvar överhuvudtaget på ställen där läckage kan orsaka skada.

9. H
    Medlem Nivå 5

Tack så mycket, nu har jag hittat det jag sökte efter!

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: