Byggahus.se

Rörisolering?

1. arneri68
    Medlem · Nivå 9
    Jag renoverar ett badrum i källaren i ett hus från tidigt 70-tal. I badrummet finns även huvudvattenledningen som fördelar sig i huset via markplanets bjälklag. Isoleringen som sitter runt rören i badrummet är av typ gullfiber med kartong och målad gasbinda ytterst. Isoleringen har dock naggats i kanterna och behöver en uppfräschning och förlängas eller bytas helt. Rören hänger i taket och går till golvet via vattenmätaren på väggen.

Jag har tittat runt på forumet och byggvaruhus, men blir inte riktigt klok på vad jag skall göra. Jag vill ha ett vitt ytskikt som går att rengöra. Att hitta olika sorters isolering är inga problem, men ytskikt är det tunt med.

Det kan inte bara vara jag som har vattenrör i källartaket?

1. Polytenskum. Grått och tråkigt. Har läst att vissa har målat isoleringen med takfärg.
    2. Gullfiber med folie. Här behövs ett kompletterande ytskikt för att badrummet inte skall se ut som ett pannrum. Plastplåt verkar vara det som gäller, men säljs på rulle i ganska stora längder.
    3. Isotub. Ser attraktivt ut, men verkar ej finnas i butik.
    4. ???

Ni som har haft liknande utmaningar, hur har ni gjort? Förslag på isolering och ytskikt!

2. T
    Medlem · Nivå 16
    Jag har byggt en fyrkantig trumma i MDF som blev vitmålat och samtidigt fick inbyggda takspottar.

• Laddar…
  3. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Tänk på att den äldre isoleringen med vitmålad gasbinda ofta innehåller asbests i böjar och skarver!

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20100506169.jpg

Det kan gå att bara klä dina rör med plastplåt beroende på hur det ser ut. Annars är det bara sanera och köra på alt 2. Det finns även vit plastplåt!

Låda är kanske både snyggt och enkelt, men det beror ju stort på takhöjden som blir under denna.

4. arneri68
    Medlem · Nivå 9
    Jag har tyvärr inte takhöjd för att bygga in de aktuella rören. Har dessutom redan byggt takboxar längsmed väggarna.

Krilleman, är asbest hårt eller kan det vara mjukt? Har bara sett asbestskivor tidigare så jag vet inte hur jag skall identifiera asbest i böjar och skarvar. Kan jag förutsätta att det är asbestfritt om isoleringen är mjuk?