Byggahus.se
Behöver byta ut några timmerstockar i ytterväggen till vårt vardagsrum, och var för det tvungen att få elementen, installerade 1950 eller strax därefter urkopplade. För att komma åt att kapa rören fick vi ta bort en del av rörisoleringen. Den är vit och påminner om en blandning av vit glasull och bakpulver (konstig beskrivning kanske).

Är det givet att det är asbest? Man kanske ändå måste betrakta det som asbest så länge man inte vet.

Är det mikroskop som gäller om man ska identifiera asbest?

Antar att det rimliga här är att bestyckad med en M-klassad industridammsugare och tillräckliga andningsskydd m.m. blöta upp och sen försiktigt ta bort den och sen dammsuga allting fem gånger. Nån som har erfarenhet av detta?

I Farsans kåk som byggdes 1962 så var det en sten eller glasullsisolering som lindades om med gipsbandage.

Tyresö
Skulle nog råda dej att köra på säkerhet - visst en riktig gasmask kostar en slant - men du kan ju ha den i hela livet (byt filter) och även till andra projekt i huset. Har blivit nojjig när jag på byggen sett hur en asbest-sanering går till. Deras klädsel får mej att tänka på Darth Wader...

I rörstråken i flerfamiljshus så verkar det bara vara asbest i isoleringen vid rörböjar och avgreningar/kopplingar.

Låter iofs mer som gips. Asbest är endast farligt vid långvarig exponering, så att riva några meter rörisolering hemma är ingen fara. Skaffa ett enkelt andningsskydd och engångskläder som du sen kastar. Anledningen att saneringsfirmorna har avancerad utrustning är ju att de jobbar med det dagligen.

asbesten sitter oftast bara i böjar och vid trören och ventiler. Tejpa delarna sen kan du plocka ner dom, men köp en bra mask!

Krilleman
rekomendation: Sundström SR100 - superbra - men byt filter enligt bruksanvisning!

Hej
Jobbar med inventering av asbest. Asbesten sitter i böjar, t-påstick och avslut som har påpekats. Det är inte gips utan asbestfibrer blandat med magnesimassa-vitaktig och misstas ofta för gips. Om du nu skall sanera detta själv använd minst P3 mask gärna med egen fläkt (bekvämare), heltäckande antistatiska engångsoveraller. Se till att du har till gång till asbestgodkänd dammsugare går att hyra, inte en vanlig dammsugare ( ej M-klassad) då denna sprider fibrerna vidare ut i luften. Se till att du skydda omgivande ytor med inplastning av arbetsområdet, du bör också se till på att ha koll på att luften inte sugs in i kåken och på sätt sprider asbest fibrerna. Plasta in allt noggrant, finsanera med godkänd dammsugare och gärna våttorkning. Godkänd dammsugare tömms av hyrfirman. Vill du ta prov så finns det analyser strax över 500 kronor av laboratrier.

Vad göra med isoleringen sen? Återvinningen? Ska riva både rör och isolering.

Jag skulle förutsätta att det är asbest i detta avslut. I vissa fall har man använt gips här. Endast labbprov kan säkert avgöra skillnaden. Att massan är grå skulle jag snarare härleda till lång period av damm. Asbest har även använts runt kallvatten ledningar det har jag flera erfarenheter av.

River man asbest samtidigt som övrig rörisolering går allt som asbestavfall då fibrerna kommer återfinnas i allt avfall. Kolla med din kommun var de tar emot asbest. Asbestavfall skall alltid packas i täta tåliga påsar och märkas, gärna dubbla.

Hej, wiesel svarade du på ursprungliga postaren eller min fråga från igår? Om det var mig du svarade bör jag göra något med detta avslut eller är det lugnt ur hälsoskäl så länge jag inte gör nått? Tänkte om materialet började smulas sönder med tiden och ramla ner? Den sitter i en slags extra skafferi och på botten kan man se en hel del smulor, men det kan lika gära komma från betongen brevid.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.