Byggahus.se

rörisolering för nedgrävning

  1. M
    Medlem · V:a Götaland · 363 inlägg

    mikewse

    Medlem
    Jag tänkte passa på att isolera min oisolerade vattenledning i efterhand nu när jag ändå grävt fram en bit av den. Jag har tittar runt på lite olika varianter av rörskålar och vad som sagts i tidigare diskussioner. Det nämns att det är bra med högt isoleringsvärde och att det ska vara åldringsbeständigt. Produktinfo på Rinkaby, Biltema, Bauhaus etc verkar dock vara kliniskt befriad från saklig information om just detta och istället får man ta del av säljtrams om "kvalitet" etc, så nu frågar jag er experter här på byggahus-forumet hur man ska hitta rätt produkt?

    Vilket isoleringsvärde ska jag ha som målsättning för rörisoleringen?

    Räcker det att cellplasten (eller vilket material det nu är) är ådringsbeständig eller krävs något mer för att klara nedgrävning i långa loppet?
     
  2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Är det inte på frostfritt i dag
    Hur djupt ligger det , är det rör eller slang , vad har du tänkt senare , ytterligare isolering
     
  3. M
    Medlem · V:a Götaland · 363 inlägg

    mikewse

    Medlem
    Befintlig installation från 90-talet, PEM-slang 25 mm med värmekabel. Slangen nedgrävd "naken" på varierande djup 20-30 cm med bergshäll som begränsning. Installationen fungerar och marken är j-igt svårgrävd (skogsmark, massor av inväxta rötter etc) så jag tänker bara passa på att förbättra lite på delar som jag nu ändå kommer gräva upp som del av ett annat projekt.

    Det låga djupet gör att jag bara tänkte ha rörskålar och ingen skiva ovanpå el dyl. Jag har ingen tanke på att detta ska bli en perfekt lösning. Om en liten insats kan minska elräkningen för värmekabeln (självbegränsande) något så är det bra. Ett extra skikt utanpå slangen kan också vara bra så syns den bättre och man slipper kanske "olyckor" när icke namngivna familjemedlemmar är ute och röjer i trädgården ;-)
     
  4. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Det sorgliga är att alla sorters rörskålar suger vatten , även frigolit , jag har lagt på mina brainledningar till värmepumpen som ligger lite grunt den grå rörisoleringen , men den är inte delbar , finns sådana , och lindat 3 varv med byggplats så dom inte tar upp vatten , fungerar .
    Annars skivor ovanpå ( ecoprime den är röd finns en blå ) 1 dm tjock är detsamma som 1 meter jord .
    Hur är det med V-kabeln , längd , Watt , finns det termostat till den
     
  5. M
    Medlem · V:a Götaland · 363 inlägg

    mikewse

    Medlem
    Man måste ju ha en tillräcklig bredd för skivorna så på många ställen hos mig blir det svårt att få in. Hur brett skulle du köra med tanke på att det är berg under? (jag gissar att berget leder kyla bättre än jord)

    Tricket med byggplasten låter intressant, funkar ju på delbara rörskålar också.
    Har du någon input på min ursprungliga fråga om rörskålarnas tillverkare/material/tjocklek/isoleringsvärde?

    Värmekabeln har jag ingen info om mer än att föregående ägare sa att den är självbegränsande. Den är ju dold i installationen. Sträckan är 50 m.
    Jag upplevde att den brassade på alldeles för mycket (smälte snön på marken ovanpå de tunna ställena) så jag har satt ett kopplingsur som repeterar en timme påslaget och två timmar avslaget dygnet runt vilket har visat sig vara lagom.
     
  6. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    jag körde med den grå ( den är billigast ) ca 30 mm tjock isolering , har för mig att den finns på byggvaruhus , inte den svarta det är armaflex, annars isolerfirmor , sedan det med v-Kabel
    50 meter , är den tunn ca 5 - 8 W /m . kan vara blå eller röd , är den svart och lite oval
    är det 10 W /m , har du möjlighet att få till en 16 mm polytenslang fram till det grundaste stället nu , så är det bra , då kan du senare ha en termostat som reglerar V-kabeln
    Sedan det med självbegränsande är inte riktigt , på ett sätt att den han inte bli varmare än den är tillverkad för , men om den är inkopplad 100% så drar den fullt , har ingen betydelse 1 min eller 10 tim , eller om det är +5C eller +20C i jorden , ska du ha ekonomi på driften är det en termostat som gäller
     
  7. M
    Medlem · V:a Götaland · 363 inlägg

    mikewse

    Medlem
    Ja precis, man märker om inte annat hur varmt kallvattnet blir om man har värmekabeln påslagen när det inte behövs. Det är svart kabel vi har så 10W/m.

    Termostat ska jag helt klart planera för. Är det ett termostathus man sätter inomhus och sedan en temperatursensor med lång kabel som man trär in i 16-röret? Har du nån länk till produkt?

    Grundaste stället är lurigt. Jag har ju några ställen där slangen är nära ytan men å andra sidan kommer slangen upp och går in i huset ovan jord genom krypgrunden (under altanen så man slipper se det). Där det går in genom krypgrunden kan det ju frysa när det blir kallt i luften men på de grunda ställena i marken kan det frysa när det är tjäle. På våren kan ju dessa infalla "tvärtom"...
     
  8. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    En sak till är V-kabeln i eller utanför slangen , missade lite , går slangen i luften in i krypgrunden
    Så som du talar om att det är monterat , i krypgrunden går det att isolera , där brukar det inte frysa så lätt , men ute i backen , för att förbereda , så ska du försöka att få till en slang ut i mark till det grundaste stället , ( hur långt bort )
    Det med termostat , finns flera sorter , en som jag använt heter Termonic och funkar bra ,
    samt att givaren kan skarvas till 100 meter , med vanlig telekabel 4 ledare
     
  9. M
    Medlem · V:a Götaland · 363 inlägg

    mikewse

    Medlem
    Värmekabeln går in i slangen via en skarvkoppling under huset och sedan går slangen "naken" ut genom krypgrundsmuren, hänger i luften en bit och går sedan under jord. Riktigt snyggt. Om jag ska isolera den här biten kanske det behövs gnagskydd, eller gillar djuren inte frigolit? Jag har en överbliven bit dräneringsslang jag skulle kunna slitsa upp och trä på.

    Grundaste stället ligger ca 10-15 m från huset.

    Jag ska förtydliga om krypgrunden: den har bara tre sidor så är alltså öppen utåt och det blir ungefär lika kallt under huset som det är utomhus :)
     
    • Laddar…
  10. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    V-kabeln i slangen , utmärkt då behövs inte mycket till drift av den , dom delar som är åtkomliga ska du försöka packa in , det finns en kallända på V-kabeln ( som en liten skarv ) kan du se den , är den under eller i huset , för där börjar det att värma , en bild om du kan på hur det ser ut under vore bra
     
  11. M
    Medlem · V:a Götaland · 363 inlägg

    mikewse

    Medlem
  12. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Det ser ut som ETL V-kabel 10W /m , V-kabeln går direkt upp till ditt kopplingsur eller dosa och vattnet går direkt upp i huset från T-kopplingen
    Kan du få ned ett rör , 10 mm rör genom golv eller vägg , då går det att få ned en givare för termostaten , givarkabeln på det termostat jag sa är 2 meter , , teipa den på slangen efter T-stycket och isolera runt allt upp mot bjälklaget .
    PS Är slangen oisolerad under altanen , givaren ska sitta på det kallaste stället , du kan prova med att ha lite isolering runt där givaren sitter , eftersom V-kabeln är ini så värmer den vattnet ,
    och det håller kvar lite värme
     
  13. M
    Medlem · V:a Götaland · 363 inlägg

    mikewse

    Medlem
    Stämmer bra :) värmekabeln går till elcentralen och där sitter kopplingsur på DIN-skena. Inga problem att få till ett extra rör dit.

    Planen är att sätta rörisolering på delarna av slangen som är över mark och en bra bit under mark som jag ändå gräver upp i ett annat projekt. På biten under altanen som ligger lite mer oskyddad sätter jag dränslang utanpå isoleringen som extra skydd.

    Så frågan är hur man bäst monterar termostaten med hänsyn taget till detta?
     
  14. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Termostaten heter Termonic och finns i utförande som passar automatcentraler typ 26090 och
    den kan sättas i en plastkapsling , vanlig utanpå montage typ 16090/16150 men kapslad för utomhusbruk , dom har ett spectrum på - 15C - + 95C ställs in på + 5C
    Eftersom du säger att det inte är problem att få en kanalisation upp till centralen , så är du s.a.s hemma , den termostat som jag sa går att skarva givarkabeln 100 meter med vanlig telekabel
    2X2 X0,5 grå eller vit och givaren ska ligga mot vattenslangen på det grundaste stället eller där du befarar att det blir kallast , är det ute i mark lägger 16 slang eller 16 VP-rör så går det att puffa ut den till rätt ställe , glöm inte att markera var den ligger på något sätt .
    Sedan det med att isolera slangen i backen , ta den grå isoleringen ( är 2 meters och billigaste )
    finns delad med klister eller snäpplås , och linda 3 varv med byggplats runt , och slutända underst , all isolering drar till sig vatten , inget bra
     
    • Laddar…
  15. M
    Medlem · V:a Götaland · 363 inlägg

    mikewse

    Medlem
    Stort tack för alla detaljer, artnr mm! Då tänker jag lägga med ett 16-rör fram till där jag isolerar den grundaste biten och provar det först. Sedan kan jag alltid senare byta plats och sätta den under huset om det skulle visa sig att det är där det fryser först :)
     
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.