Nybyggt hus med byggfel. Det fanns inte tillräckligt med plats för vattenmätaren i det fördelarskåp som rörisen valt att ha ovanför klack i tvättstugan. Ja klacken är ej godkänd men vid överbesiktningen så fick den passera. Däremot bestämdes att skåpet skulle bytas ut till ett större vattenmätarskåp. Rörisen ville ej återansluta de två golvvärmerör som går mot kulverten till framtida garagebygge. Igår utfördes arbetet.
Problemet som jag ser det är att rörisen har klippt av de två golvvärme slangarna som kommer upp ur klacken så att de inte längre når in i skåpet. Röris menar att det var tvunget att göras då det satt presskoppling på pe-x slangarna. Men sitter det inte presskoppling på de intillliggande slangarna som går till husets golvvärme och vattenförsörjning? Röris menar att jag ska skarva slangarna för att sen ansluta inuti skåpet.
Röris menar också att det inte är nåt problem att ta upp hål på vänster sida för anslutning i efterhand (trångt).
Men som jag ser det: Varför sitter det ens ett skåp där överhuvud taget, när inte alla installationer kommer upp ur det? Ett skåp är ju till för att vattensäkra men samtidigt göra installationen estetiskt dold (läs snygg).
Nu är inte jag en röris på något sätt. Men håller med, ser förjävla konstigt. Varför har man dragit förbi ett skåp sådär? Tycker det fattas en fördelare.
Om rörläggaren hade haft lite koll så hade han aldrig monterat vattenmätarkonsolen på det sättet från början...
Nu när rören är för korta så får du nog leva med det...
1. Fel i byggritningen då rör för bvp är utritade för nära varann.
2. Rörisen har ej följt ritning vid grundläggning där inkommande vatten kommer upp på annat ställe.
3. Rörisen har satt rören för nära varandra när grundläggning gjordes.
Jag har ett fördelarskåp för vatten och ett för golvvärme efter detta skåp. Detta skåp sitter bredvid bvp och utseendet anses mindre viktigt då det ska byggas in i ett teknikskåp som är en 80 garderob.
Jag har erfarit att trots att jag inte gjort något fel så är alla entreprenörer ute efter att sänka mig. Det är ren o skär psykisk terror. Det senaste är att husleverantören frånsäger sig denna överbesiktning och säger att den är mellan mig o snickare/röris. Trots att jag utlyst överbesiktning enligt ABS 09 och husleverantören alltså godkänt förrättaren. Och ändå så ledde överbesiktningen till att parterna fick ge och ta. Jag fick göra avkall på mina önskemål att få allt i godkänt utförande enligt säker vatten eftersom det skulle bli för svårt att åtgärda. Jag känner att jag inte har några rättigheter och det beror mycket på att systemet är fel och korrupt. Man tog bort kravet på entreprenörers byggfelsförsäkring. Konsumenttjänstlagen paragraf 20 är ej heller helt på kundens sida då det finns förbehåll i stil med att om det är för kostsamt att åtgärda felet så är entreprenören ej skyldig att avhjälpa felet.
Men åter till frågan. Tycker ni att rörisen gjort rätt som kapar av golvärme slangar under ett skåp vars syfte är att samla skarvar och i händelse av läcka leda ut vattnet till golv över tätskikt?
Hur mycket har du gjort själv? Lägger rörmokaren ett visst ansvar på dig för att du fixat saker själv eller för att du krävt speciallösningar?
Jag har inte gjort eller tänkt göra nåt själv. Utbytet till vattenmätarskåp var för att vattenmätaren hade ett för litet utrymme i det fördelarskåp som röris valt.
Utmåla mig som en som kräver speciallösningar när faktum är att byggfel begåtts och jag strider för att få bästa tänkbara slut?
Jag har inte gjort eller tänkt göra nåt själv. Utbytet till vattenmätarskåp var för att vattenmätaren hade ett för litet utrymme i det fördelarskåp som röris valt.
Utmåla mig som en som kräver speciallösningar när faktum är att byggfel begåtts och jag strider för att få bästa tänkbara slut?
Jag är inte intresserad av strid men tyckte att den informationen saknades för att du ska kunna få bra svar.
Har själv placerat min vattenmätare i ett liknande skåp så därför var jag intresserad av varför det byttes, de prefabricerade vattenmätarskåp som finns är ju minst lika trånga..