Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Rörgenomföring i vägg till duschhörna

1. L
    Medlem · Skåne · 15 inlägg

leptogenys

Medlem
    Jag totalrenoverar mitt badrum med hjälp av en byggfirma. Jag har utanpåliggande vattenrör, har slängt ut det inkaklade badkaret och kommer att ha en duschhörna med svängdörrar i stället.

Jag låter vatten komma in från köket genom väggen in i duschhörnan. Efter t-koppling upp till duschblandaren går de vidare till handfat. Jag är medveten om att det ur tätskiktssynpunkt hade varit att föredra att låta rören komma in utanför duschhörnan men det beslutet är alltså redan taget.

Det är betongväggar (eller något) från 30-talet och de nya rören sitter som berget, eller kommer att göra det efter färdig spackling. De bifogade bilderna visar hur det såg ut direkt efter borrning och genomföring samt efter spackling.

Jag undrar nu vilket som är det bästa sättet att täta rörgenomföringarna. De som gör det kommer nog att använda en rörmanschett i stil med de vita i denna bilden, http://www.nyarum.com/Bilder/Gum3.JPG, så att det efteråt blir ungefär så här, http://www.nyarum.com/Bilder/Gum4.JPG. De kör med Cascos system för fuktspärr/tätskikt.

Mina frågor är:

1) Är dylik rörmanschett en tillräcklig lösning givet förutsättningarna?

2) På grund av böjen på mitt rör blir det inte så lång sträcka för manschetten att fästa på röret men manschetten slutar väl jäms med kaklet i alla fall, eller? Kan detta bli ett problem?

3) Finns några andra produkter för att täta rörgenomföringar som skulle fungera i mitt fall?

Tack på förhand för synpunkter!

Redigerat 1 feb 2010 01:20
  2. Paul-Staffanstorp
    Renoverare · Skåne · 7 499 inlägg

Paul-Staffanstorp

Renoverare
    Det ser helt korrekt ut med den typen av tätskikt men jag hade ju definitivt inte satt på rörböjarna och de rörbitarna i badrummet innan kaklingen.

Sen hade jag nog satt en bricka liknande denna istället för att få en snyggare lösning.

Jag vet att det finns ännu bättre som man sen kan koppla rören till direkt så man slipper se kopparrören i badrumme.

3. Bezt
    Medlem · Örebro · 2 122 inlägg

Bezt

Medlem
    Och tänk på att inte använda vanligt sandspackel trotts att det är våtrumsspackel utan det ska vara gipsspackel om man nu ska spackla.

4. L

leptogenys

Medlem
    Jag frågade om det och de säger att det inte är några problem eftersom rören kommer ut i skarven mellan två kakelbitar. (Det kommer att sitta vertikala bårder i hörnen så det var inte svårt att beräkna.) Nu har jag för övrigt sett manschetten de kommer att använda, se bifogad bild. Jag blev litet nervös först för den är av märket Schönex men det visade sig vara kompatibelt med Casco.

Det står att det är en vulkbricka så jag antar att den vulkar med det påmålade gummilagret och alltså sitter under kaklet, stämmer det? Den är förkromad men har gummi på baksidan, eller? Använder man en sådan i kombination med rörmanschetten eller är det en av dem?

Kommer du på vilken produkt du tänker på får du gärna länka till den. Jag har för övrigt faktiskt valt att ha kopparrör där de syns för de passar bättre med mitt naturstensliknande kakel och får passande patina med åren. Hoppas jag ...

Tack för svaret!

Redigerat 1 feb 2010 14:13
  5. L

leptogenys

Medlem
    Hmm, har ingen aning om vilket spackel de använde och nu när det redan är uppe vill jag nog inte få reda på att det är fel ... Tack för tipset, dock.

6. Paul-Staffanstorp

Paul-Staffanstorp

Renoverare
    Vill du ha utanpåliggande kopparrör i ditt badrum så har jag inget mer att tillägga, men tänk på hur de ser ut efter några år när de ärgat...

7. R
    Medlem · 565 inlägg

RobZombie

Medlem
    Har dom visat upp något dokument som godkänner Schönex produkter tillsammans med Casco?

Jag har aldrig använt några produkter från dessa tillverkare men alla andra tillverkare kräver att man använder deras produkter rakt igenom för att garantierna ska gälla. Är säkert ingen fara men skulle olycka vara framme vill man ju inte få reducerad ersättning för en så enkel sak som att rörmanschetten och tätskiktet är från olika tillverkare.

Sen angående vulkbrickan ska den absolut inte sitta bakom kaklet utan tvärtom ovanpå kaklet när allt är färdigt.. Den är till för att dölja skärningen/hålen som man gör i kaklet runt rören.

För övrig kan jag bara hålla med Paul. Du ska väl inte ha utanpåliggande råa kopparrör? Du har kanske tänkt måla dom?

8. R
    Medlem · 565 inlägg

RobZombie

Medlem
    Måste bara tillägga en sak.

Det är svårt att se ordentligt på bilden men jag tycker det ser ut som att presskopplingen sitter lite väl nära väggen. Ser nästan ut som att att kopplingen delvis kommer att bli inbakad i tätskikt, fix och kakel. Böjen skulle nog suttit 10-15 mm längre ut.

9. L

leptogenys

Medlem
    Jag ringde helt enkelt Casco och frågade och de sade att det var okej. De två märkena hör tydligen ihop, till exempel står Schönex nämnt på Cascos hemsida.

Aha, okej, tack för förklaringen. Då använder man den alltså i kombination med rörmanschetten som går i tätskiktet? Faluplast skriver om sin vulkbricka:

Jag tolkar det som att den inte sluter tätt mot kaklet bakom, bara mot röret. Är det rätt?

För övrigt har jag funderat på om man inte, när allt är på plats, skulle kunna sätta någon kåpa över rören där de kommer ut genom väggen. En kåpa som täcker böjen och en bit till, är tätad mot väggen med silikon och är öppen nedåt, bara för att hindra att vatten från duschen ens kommer i kontakt med rörgenomföringen. Enkla lösningar är ofta bra, är denna något att ha?

Hehe, jag börjar förstå att det var en väldigt originell idé! Farsan har det och avrådde mig, det var kanske då jag bestämde mig. :D Om de börjar se ut som gamla kyrktorn kommer jag väl att ångra mig men jag såg alltså framför mig att de skulle få *host* patina. Saken är den att förutom att själva kaklet är naturstensaktigt så är det rätt mycket bårder och dekorbitar inspirerade av Maya-/Inka-/Aztekkultur. Att kombinera det med förnicklade rör känns som Louis Armstong ackompanjerad av synthtrummor eller något. Blir det för jävligt kan jag dock måla dem vita för det mesta annat är vitt, såväl porslin som handdukstork. Hur som helst är den synliga rördragningen en meter längs golvet mellan dusch och handfat samt rörbitarna upp till duschblandaren. Allt annat är dolt över det sänkta taket eller bakom och under skåp.

Redigerat 2 feb 2010 00:26
  10. L

leptogenys

Medlem
    Jo, det är inte långt från väggen till kopplingar på röret, jag får kanske ta och höra med dem om det. Är det ett problem för tätskiktet eller mest estetiskt? Bifogar en förstoring av en tidigare bild samt en ny. Nu är de dock täckta av tejp så man ser inte så mycket.

Tack för synpunkterna, förresten!

11. O
    Medlem · SKÅNE · 341 inlägg

OHE

Medlem
    Bästa förutsättningen för manschett hade varit raka rör ut, d v s utan presskopplingar. Manschetterna ska vara anpassade till rördimensionen vilket innebär att de får pressas förbi presskopplingarna. Inget jätteproblem antagligen men inte optimalt. Nu har jag inte lusläst tråden men jag utgår ifrån att det inte ska limmas några våtrumsskivor på den befintliga väggen. I så fall kommer du i bästa fall få osymetriska hål i plattan med hålrum fyllda med fog och i värsta fall en klåparvinkelslipning och silikonkladd. Med tanke på hur hantverkarna gått tillväga misstänker jag risk för sistnämnda lösning.

Jag hade ALDRIG godkänt en sådan lösning ur estetisk synpunkt. Helt ofattbart. Hur fan kan man vara så puckad? Dem hade ju alla förutsättningar att göra ett snyggt jobb. Tyvärr är min erfarenhet att denna typ av "hantverkare" är konsekventa, d v s skit rakt igenom. Nu vet jag inte vad som är avtalet och vad detta är för nån typ av "hantverkare", men du bör fundera på om och hur du ska gå vidare med detta.

12. Paul-Staffanstorp

Paul-Staffanstorp

Renoverare
    Nu har jag hittat den brickan jag menade tidigare som hade gett det optimala resultatet...

http://www.vatette.se/econtent/45

Två raka bitar rör in genom väggen bara som det är lätt att trä över rörmanschetter på och få det tätt och fint.
    Sedan efter kakelsättningen så trär man på denna bricka som med både silicon bakom samt inbyggt tätning sluter tätt mellan bricka och vägg.
    Snyggt och prydligt...

13. R
    Medlem · 565 inlägg

RobZombie

Medlem
    Angående rören så tänker jag mest på att skarven inte för hamna "dold" vilket är risken om den ligger för nära väggen innan tätskikt och kakel kommer på plats. Skulle presskopplingen börja läcka och sitter delvis inne i tätskiktet/fix/kakel kommer du ínte att upptäcka det förän det är försent.

14. Paul-Staffanstorp

Paul-Staffanstorp

Renoverare
    Nu är ju inte jag rörläggare och kan de reglerna hundraprocentigt, men har det inte varit och är så att just presskopplingar får lov att byggas in...

Det är ju dock bättre att undvika det om möjligt.

15. O
    Medlem · SKÅNE · 341 inlägg

OHE

Medlem
    Fogar på rör måste alltid vara utbytbara. (Säkervatten mars 2008, A.4). Det är ju på håret att presskopplingen är utbytbar i dagsläget och kommer inte vara det efter tätskikt, fix och platta.

Vidare kommer fogen förmodligen att bli "dold". Säkervatten A.2 sista punkten: "Installationer som är dolt placerade och inte inspekterbara i schakt, väggar, bjälklag eller bakom fast inredning ska utföras utan fogar."

Vad gäller övriga fel i installationen citerar jag följande från Säkervatten B.3:

Rören ska vara monterade vinkelrät mot väggen så att efterjustering inte behöver göras när tätskiktet monterats. Rör ska vara förslutna och sticka ut cirka 100 mm från väggskiva eller motsvarande.

Kräv att detta görs om på ett fackmannamässigt vis!

Redigerat 2 feb 2010 14:06
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.