1 564 läst · 12 svar
2k läst
12 svar
Rörgenomföring i badrum
Hej alla glada,
vi håller på med en renovering av ett badrum och har lite funderingar. Vår rörmokare säger att praxis är att man kommer med rörgenomföringarna vid tak och "droppar" ner rören till respektive förbrukare. Dvs ett rör ner till toaletten, två till dusch och två till handfat. Detta ser ju rent ut sagt förj-vligt ut. Tanken vi har är att gå nere vid golv (old school?), och gå upp till varje förbrukare. Har sökt på nätet (och framförallt här på forumet) men hittar ingenting som säger att vi inte kan göra på det sättet.
Rören som kommer in är rör i rör och vi ska använda oss av vatettes system för genomföringar. Dessa ska, vad jag förstår, monteras mellan reglarna men då hamnar ju rören horisontellt och inte vertikalt som vi önskar. Naturligtvis går det ju att sätta in en kortling eller liknande och bara montera mellan dessa, men hittar ingen information om detta heller.
Så hur ska vi göra?
vi håller på med en renovering av ett badrum och har lite funderingar. Vår rörmokare säger att praxis är att man kommer med rörgenomföringarna vid tak och "droppar" ner rören till respektive förbrukare. Dvs ett rör ner till toaletten, två till dusch och två till handfat. Detta ser ju rent ut sagt förj-vligt ut. Tanken vi har är att gå nere vid golv (old school?), och gå upp till varje förbrukare. Har sökt på nätet (och framförallt här på forumet) men hittar ingenting som säger att vi inte kan göra på det sättet.
Rören som kommer in är rör i rör och vi ska använda oss av vatettes system för genomföringar. Dessa ska, vad jag förstår, monteras mellan reglarna men då hamnar ju rören horisontellt och inte vertikalt som vi önskar. Naturligtvis går det ju att sätta in en kortling eller liknande och bara montera mellan dessa, men hittar ingen information om detta heller.
Så hur ska vi göra?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Om rör i rör så har man någon fördelare, tex fördelarskåp så att man kan dela upp matningen till de olika förbrukarna och går med fördel sedan inne i väggarna eller tak till vägg och kommer direkt ut från vägg till respektive förbrukarposition. Inte en enda synlig rörbit (om man inte vill).
Två av väggarna är ytterväggar och förbrukarna sitter på ytterväggarna. Fördelaren sitter (kommer sitta) i källaren under badrummet. Det kommer vara synliga rör i övrigt från genomföringarna.
Edit: R-i-Ren är tänkta att komma ut genom en innervägg
Edit: R-i-Ren är tänkta att komma ut genom en innervägg
Tack Corre,
då borde jag kunna göra som jag tänkt alltså, att vrida på bockfixturen så att rören kommer ut vertikalt.
En fråga till då, vilken höjd över golv bör nedersta röret sitta? Att det är CC40 på rören löser ju fixturen
då borde jag kunna göra som jag tänkt alltså, att vrida på bockfixturen så att rören kommer ut vertikalt.
En fråga till då, vilken höjd över golv bör nedersta röret sitta? Att det är CC40 på rören löser ju fixturen
Mätte i badrummet i vår lägenhet (har inte flyttat in i huset som vi renoverar) och då sitter nedersta röret på 10cm, 15 cm känns lite väl högt. Är det någon standard som kommit på senare tid? Lägenheten är byggd 1992 om jag inte missminner mig
Brukar själv försöka åstadkomma ca 10-15 cm på nedersta rörets utsläpp vid utanpåliggande rördragning i badrum, då har man chans att smita under de flesta moderna komoder utan problem. Sedan vid rot jobb så kan det vara klurigt att hamna på cm eftersom man själv är inne i tidigt skede vid renoveringen sedan kommer plattsättaren och flytar golvet och då kan det bli diffar på någon cm. Sedan kan man köra med kontaktklammor i duschen om man kommer underifrån till blandaren. Fördelen med att komma överifrån är att man klarar duschväggens profil om sådan skall monteras.
.
mvh
.
mvh
Okey, satte röret på ca 100mm men det går att flytta, bör jag göra det för att få det fackmannamässigt utfört? Eller vad innebär det rent praktiskt / eventuella problem med försäkringsbolag om jag inte ändrar ?