Hej, hur löser jag detta problemet i framtiden, tänker göra om badrummet någon gång men rören går genom golvet.

Jag kan väl inte bygga ut väggen för att det är ballofix på rören som inte får vara inbyggda? Hur gör man då?

Dom ena rören går till dusch/badkar, de andra till handfat och toa.

• Rör med ballofixventiler som går genom badrumsgolvet och väggen, potentialt problem för framtida renoveringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rör genom badrumsgolv med ballofixkopplingar synliga. Monterat under kaklad vägg med träskiva ovanpå. Används för dusch/badkar och handfat/toalett.
    Skapa konto
BirgitS
Är det lägenhet eller eget hus?

Är det ett åtkomligt rum under?
I så fall brukar man dra om rören därifrån så att de kommer upp på ett lämpligt ställe, ev. med inspektionslucka i taket i det rummet.

Rörskarvar och annat i en utbyggd vägg som ska vara åtkomliga får vara bakom en inspektionslucka. Innehållet bakom inspektionsluckan ska vara så åtkomligt att det går att göra om skarvarna via inspektionsluckan.

BirgitS BirgitS skrev:
Är det lägenhet eller eget hus?

Är det ett åtkomligt rum under?
I så fall brukar man dra om rören därifrån så att de kommer upp på ett lämpligt ställe, ev. med inspektionslucka i taket i det rummet.

Rörskarvar och annat i en utbyggd vägg som ska vara åtkomliga får vara bakom en inspektionslucka. Innehållet bakom inspektionsluckan ska vara så åtkomligt att det går att göra om skarvarna via inspektionsluckan.
Det är eget hus och på nedre plan så det är en gjuten platta under.

Kan man ha en inspektions lucka i duschzonen? Det är där rören kommer upp (under badkar)

• Badkar på tassar i ett badrum med vit kakel, rör vid golvet och duschdraperi. Flaskor och inspektionslucka syns under badkaret.
    Skapa konto
BirgitS
Inga vattenrör får komma ut i rummet i platsen för bad och dusch förutom direkt in i blandaren. Jag tror inte att det får finnas en inspektionslucka där heller, de är nog inte tillräckligt täta.

Golvet behövs väl bilas upp för byte av golvbrunn och gamla rör i alla fall så då kan du ju passa på att bila för vattenrören också. Men försök och hitta en VVS-ritning där det framgår hur rören är dragna i plattan, om du inte har någon kanske kommunen har en.

Du bör läsa branschreglerna från:
BKR (kakel, klinker)
GVK (våtrumsmatta, -tapet)
MVK (målade väggar)
Säker vatten (VVS)

BirgitS BirgitS skrev:
Inga vattenrör får komma ut i rummet i platsen för bad och dusch förutom direkt in i blandaren. Jag tror inte att det får finnas en inspektionslucka där heller, de är nog inte tillräckligt täta.

Golvet behövs väl bilas upp för byte av golvbrunn och gamla rör i alla fall så då kan du ju passa på att bila för vattenrören också. Men försök och hitta en VVS-ritning där det framgår hur rören är dragna i plattan, om du inte har någon kanske kommunen har en.

Du bör läsa branschreglerna från:
BKR (kakel, klinker)
GVK (våtrumsmatta, -tapet)
MVK (målade väggar)
Säker vatten (VVS)
Yes tack för svar det ska kollas upp, ja precis jag ska ju ändå bila upp och byta ut gjutjärnsbrunnen, så får passa på och bila upp för rören också efter snack med rörmockarn 👍🏻

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.