Byggahus.se
Jag har en shunt för golvvärme. Den delas idag upp till 3 Fördelare, och en mindre (Som bara ombesörjer ett badrum med 2 slingor). I samband med tillbyggnad så byts den mellanstora ut till en lite större. Kommer vara 7-8 slingor på varje.
Jag tänkte i samband med det passa på att byta ventilerna jag satt för att dela upp matningen till en mer ändamålsenlig. Idag består det av 2 st seriekopplade vanliga T kopplingar. 2 av Fördelarnas slang kopplas på direkt här. Den tredje fortsätter matas med 22 rör 3-4meter innan det gör över i ett PEX 25 och upp till sista fördelaren
Har sen insett att det finns rörfördelare som mer är avsedda för ändamålet.

Jag har bla titta på nedan modeller från LK. Såg när jag sökte att det även hos andra tillverkare fanns modeller med individuella kranar och injusteringar. Bör man ha injustering i fördelaren, eller räcker det att man justerar uppe på resp golvvärmefördelare??

Sen dimensionering.
Jag har drygt 1m CU22 rör fram till fördelningen efter shuntpumpen, som sitter intill pannan. Så mest logiskt är att välja den mindre UNI 2-G20 som är G20 på alla in/ut.
Finns det någon vits att gå upp på en UNI 2-G20 Med G25 på in/ut och G20 på avsticken. Skall det vara vits så skall jag ju i så fall även byta ut matningen till 1" tänker jag. Finns det något att vinna eller bara massa jobb?? Nibe pannan har bara 3/4" anslutningar...
Totalt är det ca 230m2 golvvärme. Shunten är en NIBE AB, ECS 41, Shuntgrupp

Modell med G20 i alla anslutningar
LKS0544 (lksystems.se)

Modell med G25 på matningarna.
LKS0547 (lksystems.se)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.