Byggahus.se

Röret fäster ej!?

1. kristofer12345
    Medlem · skåne · 1 069 inlägg
    Ska koppla kopparröret 28 mm med ring o hylsa ner över eller in i som ser på bilden men känns som hylsan o sats har blivit kassa då röret bara hoppar ur hrla tiden... ska jag köpa ny hylsa eller vad ska jag göra här!?

2. Krilleman
    Plumber · Södermanland · 13 524 inlägg

Krilleman

Plumber
    Det ser inte ut som om röret bottnar.

Det borde vara ca 1cm instick i klämringskopplingen.

Är det samma pump eller har du bytt?

3. kristofer12345
    Samma pump, men det kan nog stämma att insticket ej är tillräckligt..

4. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Har du en ny pump där , ser ut som att du köpt en med byggmått 150 mm och den gamla var en 180 , då fattas det 30 mm , då räcker inte röret , bara att bygga till en bit rör eller byta pump

5. kristofer12345
    Jag fick en exakt samma dom innan men dem har nog dratt ner ovan röret o typ tryckt ner det.. jag ska se efter

6. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Har du dragit på muttern med ringen ini , så är det nog kört med den , ihopklämd och går inte på röret , blir nog att köpa en ny

7. kristofer12345
    Det verkar så ja, tänkte köpa ny mutter..finns det inte såna muttrar med typ gummi inne ist för vanlig shätting eller ring!?

8. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Nej du ska ha en ny klämring , den mutter som är där använder du igen ,om du inte har dragit den snett på något vis
    Prova att skruva på den , går det lätt så är det inget fel på den , vid montaget måste röret gå ner i botten på kopplingen , brukar gå att dra upp och trycka ner rören , men se till att det inte går isär när du drar till muttern
    Eftersom det kommer att spänna rätt mycket , se till att muttrarna på båda sidor är dragna ordentligt , inte med atletkraft men nära på , annars kan dom halka ur

9. Demmpa
    Husägare · Kalmar · 12 112 inlägg

Demmpa

Husägare
    NEJ, långt ifrån ”atletkraft”, det räcker med att dra muttern ca 1 varv med fast nyckel efter att man dragit åt med handen.
    http://www.vatette.se/fileadmin/upl...anvisningar/Vatette_Monteringsanvisningar.pdf

http://www.broen.se/~/media/Broen SE/Dokumentation/Monteringsanvisning Ballofix compression SE.ashx

http://static.byggmax.com/Content/G...!0_Monteringsanvisning klämringkopplingar.pdf

10. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    När du ändå kanske måste köpa en ny klämring , köp samtidigt en liten tub med lochpasta i en kanske gul plasttub , sen det med att dra muttern , du drar så det känns bra för dig , detta för att det ska fästa ordentligt och inte halka ur , det är bra drag isär på dina rör där , kanske dom har flyttat sig i fästena och går att nypa till i dom

11. kristofer12345
    Köpte nytt, satt på funkar som en klocka! Nytt är bra ibland, #liteavvarje- som fort på pumptrden, fick en ny på garantin exakt samma. Är inkopplad igår o verkar ej bli så varm som tidigare, kanske var det lidningen inne som gått, frågan är då om kag fick en gammal sådan, hur länge ska dessa pumpar fungera, hade min i 2 år. ?

12. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Du har säkert fått en ny och inte en gammal , teknikens under har inte skett ännu , det slutar att fungera saker och ting i bland
    Jag har pumpar som gått i 10 år , men det är inte som jag tror du har , en wilio med elekronik i
    Dom jag har är bara 1 - 2 - 3 lägen på
    Annars , små cirkpumpar håller åratal

• Laddar…
  13. kristofer12345
    Vi får se så detta håller, så det inte är något elektriskt..kolla i den gamla pumpen o där finns rätt så mkt plats för småskit så tror ej direkt på skit i pumpen om inte dn stor sten kommit in

• Laddar…
  14. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Normalt med lite avlagringar i pumpen , ( bara en fråga sådär ) hur ska det kunna komma en sten från systemet :) då skulle det skramla bra i elementen :confused:
    Lycka till med värmen :D

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.