Byggahus.se

Rörelsestyrd dimring av 230V LED

1. C
    Medlem Nivå 1
    Bygger ny carport nu och tänker mej ha en mjukare/svagare belysning när ingen rör sig under carporten, och att den går upp till full styrka när man går ut till bilen.

Jag har 230V från en skymningssensor för fasadbelysningen jag tänkte grena till carporten.

Jag tänker mej 9st spottar med lös ljuskälla och till dem 230V vidvinkel LED för att få jämn belysning.

Jag har inget behov av fjärr- eller schemastyrning, men upp- och ned dimringen får gärna ske mjukt och elegant.

Kan någon tipsa om lämplig röreselestyrd dimmer med inställbar av-nivå, eller "minimi-nivå" eller vad man ska kalla det neddimrade läget?

Eller är det dumt att dimra allt och istället sätta in några svaga spottar som lyser permanent och har starka spottar rörelsestyrda av- och på?

2. J
    Medlem · Nivå 13
    Varför så mycket ljus i carport, det är väl nästan bara för att hämta bilen

3. C
    Medlem Nivå 1
    Ja nu var ju mängden ljus egentligen inte min fråga men tanken var såklart att med dimmer kan jag kosta på bekväm belysning som underlättar när man packar eller mekar med bilarna utan att det lyser upp halva kvarteret dygnet runt. Carporten blir 7x7 meter och är för två bilar. Tre rader med spottar (en på vardera kant och en rad mellan bilarna) och tre spottar i vardera rad. 8W, 210cd, 3000K och 120 graders spridning är planen på ljuskällorna.

Alternativet till dimring är kanske typ 4 spottar med typ 4W och 2700K?

4. J
    Medlem · Nivå 13
    När jag gjorde carport och garage så satte jag en enkel armatur i taket ( kallade jag för hämtalyse ) med ett IR-relä , det behövs inte mycket för att ta ut bilen. Sen fanns det separata armaturer som kunde tändas separat när det behövdes för arbete eller annat. Det går att få till det med något extra relä och IR samt dimmer, men låter lite som överkurs, men upp till var och en.

5. C
    Medlem Nivå 1
    Jag skulle väl egentligen stryka ordet dimring i rubriken.

Egentligen är jag på jakt efter en rörelsesensor som har 100% effekt vid "PÅ" och ställbart 30-50% av effekten vid "AV". Är det någon på det här forumet som känner till ett exempel på en sådan?

6. G
    Medlem · Nivå 4
    Kolla med Extronic, de är ju experter på sånt här