Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Rörelsestyra GU5,3 - förslag?

1. M
    Medlem · 25 inlägg

Maxx16

Medlem
    Har ett gäng GU5,3 som jag önskar styra i mitt badrum med hjälp av en rörelsesensor.
    Jag vill ha lite valmöjligheter i form av dimring vid viss tidpunkt och om möjligt gärna kunna override´a förinställd dimring med den fysiska dimmern.

Den fysiska dimmern behöver inte vara ett hjul utan kan vara en vanlig switch med fjädring om det krävs.

Jag är öppen för det mesta egentligen. Använder idag några malmbergs smart moduler för att göra lampor smarta men bibehålla den fysiska knappens funktion.

Ser helst att det heller inte kostar skjortan.
    Har letat men hittar inget vettigt val. Förmodar att både sensorn och dimmer modulen måste vara av samma märke och i vissa fall kräva en hubb...

Någon med erfarenheter? Vill helst slippa dra om till GU10 och köra IKEAs trådfri

2. Demmpa
    Husägare · Kalmar · 15 428 inlägg
    GU5.3 är 12V, alltså finns det en/flera transformator(er) med i bilden.
    Är det led eller halogenlampor idag?
    Om det är halogen så lär det inom relativ snar framtid bli led.

Klarar transformator(n/erna) led?

Är transformator(n/erna) dimbara?

Ska det vara dimmring per automatik vid vissa tidpunkter (och bara när någon är där)? Ska det vara olika styrkor på dimmringen?

Med hjälp av ha (https://www.home-assistant.io/) så går det att göra mycket.
    De fysiska prylarna kan tex kommunicera via zigbee-protokollet.

3. M
    Medlem · 25 inlägg

Maxx16

Medlem

Det är halogen idag. Dom går att dimra, vet ej ifall transformatorn klarar LED. Får försöka fiska fram den.

tänker de är full styrka på dagen och halv styrka på kvällen efter satt tid. Men att den går att override’a ifall man vill ha ljusare eller mörkare.

har beställ en raspberry pi sen en tid tillbaka. Inväntar leverans.

vilka komponenter passar bäst då? Inte finns de smarta GU5,3 lampor? Vilka märken har både rörelsesensor och smart dimmer modul?

Enda jag lyckats hitta är eventuellt Tuya. Finns de fler tro?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.