Byggahus.se
Har bytt ut befintliga lysrör i garaget till sex st av dessa: https://www.biltema.se/bygg/belysning/ljuskallor/lysror/led-lysror-t8-2000038322

Skulle nu vilja ersätta strömbrytaren med en rörelsesensor men till lysrör funkar ju inte vanliga "enkla" sensorer men hur blir det med dessa rör? Innebär de samma typ av last som lysrör eller kommer de funka med en vanlig "ClasOhlson-sensor"?

Klippt från Biltemas hemsida:

Energieffektiv. Ersätter traditionella lysrör 18 W och 36 W.
  • Med LED-starter som ersätter den gamla, traditionella glimtändaren.
  • Startar snabbt och utan flimmer.
  • Av glas.
  • Energiklass: A+.
  • Spridningsvinkel: 200°.
  • Omgivningstemperatur: -20 - +45 °C
  • Sockel: G13.
  • 230 V.
  • Ej dimbar.
  • Produkten kan användas i befintlig T8-lysrörsarmatur med induktiv ballast och glimtändare eller med elektronisk ballast. OBS! Följ installationsanvisningarna noggrant!
  • 3 års garanti.

R
Varför rörelsedetektor i garaget

Fungerar rörelsevakter inte till vanliga lysrör?? vart har du fått det ifrån? Det finns en mängd enkla rörelsevakter (för några hundralappar) som utan problem tänder lysrör. Det man får vara vaksam på brukar vara vilken max bel dom tål.

För automatisk tändning och släckning av takbelysning när vi kör in och ut med bilen. Visserligen sitter en belysning på garageportsöppnaren men den ger klent med ljus. Utöver det vill jag ha automatiskt ljus vid alla andra tillfällen då jag springer in och ut ur garaget.

E elmont skrev:
Fungerar rörelsevakter inte till vanliga lysrör?? vart har du fått det ifrån? Det finns en mängd enkla rörelsevakter (för några hundralappar) som utan problem tänder lysrör. Det man får vara vaksam på brukar vara vilken max bel dom tål.
Är det så? Hade för mig att de inte fixar den last som lysrör är. (är det induktiv den kallas?) Har sett på vissa att det står "ej för lysrör" och att det behövs en speciell sensor som kostar kosing. Men ingen blir gladare än jag om jag har fel.:D

R
Låt allt vara som vanligt med lyset i taket , köp en ytterarmatur , ( placera den på en vägg ) med sensor i och den ska då vara med inställning av ljus och känslighet , brukar även ha en timer . det blir ett lyse som jag kallar "" Hämta bilen och verktygslyse "" har satt upp många sådana och alla varit nöjda , har satt en vanlig glob i taket med sensor med sensor på sidan om , det finns ingen anledning att tända upp allt när bilen ska in , men bra att ha om man behöver jobba med något i garaget

Fast det blir mycket krångligare än att bara byta strömbrytare mot sensor.:cool:

R
Har du gargeöppnare som du aktiverar från bilen , så varför inte
Då tänker du att den ska sitta i dosan i stället för strömbrytaren , klart det kan fungera beror helt på var brytaren sitter nu ,på en kant innanför dörren så tänder inte upp förrän du är halvvägs inne

Ja, placeringen sitter väldigt bra till för att funka både från garageporten och från ingång till huset. Det är inte själva funktionen som sådan jag är osäker på utan vilken typ av sensor som funkar ihop med LED-rören.

R
Då får du kolla så dom klarar lasten ,alla watt tillsammans så fungerar det nog , det som är viktig kanske är att det sitter ett relä i sensoren och inte en elektronikdel , då blir den som en vanlig brytare , vet inte om det finns för den sorten som sitter i en dosa
Men finns i en del andra sensorer

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.