Byggahus.se
Är det nån som har erfarenhet att styra belysningen med en rörelsesensor i badrummet där duschen är bakom en glasvägg? Trist om det slocknar när man står i duschen för att man inte syns för detektorn. Planen var alltså att använda en väggmonterad sensor där den vanliga strömbrytaren sitter. Värt att notera är även att när man befinner sig i duschen är man ca 80° från sensorns normal (0°) så även med en sensor med 180° synfält är man i gränslandet för vad den klarar av. Avståndet från sensorn till en duschande person är 1,5 m. Vad tror ni, kan det funka eller borde jag se mig om efter en annan lösning?

Du skulle ju kunna ha en sensor som känner av med infraljud i stället, dom är helt oberoende av att "se" utan hör om det är någon aktivitet.

Mikael_L
Jag har precis blivit ombedd av en kompis att lösa deras problem som är exakt detta.
De har duschväggar i klart glas, och har en Schneider PIR, typ denna
2148021B.jpg
Ca 2 m från duschen, det funkar perfekt förutom när duschdörrarna stängs.
Så numera är det snabbduschar som gäller, för efter 3 min är det mörkt.

Jag ska i veckan ta och snacka med de kunnigaste jag har bland mina inköpskanaler. Men finns det någon här som har någon input/vinkling att delge så är jag tacksam.

Jag kan iaf återrapportera här sen hur det till sist blir.
Att helt enkelt byta till strömbrytare, som jag tidigt föreslog, verkar däremot vara helt bortom diskussion. :)

En PIR sensor ”ser” som bekant inte igenom glas, känner av värme från kroppen.
Men det finns ju kombisensorer, tänder på PIR sensorn och går över på microvågssensor. Dock osäker om dessa finns för väggmontage?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har precis blivit ombedd av en kompis att lösa deras problem som är exakt detta.
De har duschväggar i klart glas, och har en Schneider PIR, typ denna
[bild]
Ca 2 m från duschen, det funkar perfekt förutom när duschdörrarna stängs.
Så numera är det snabbduschar som gäller, för efter 3 min är det mörkt.

Jag ska i veckan ta och snacka med de kunnigaste jag har bland mina inköpskanaler. Men finns det någon här som har någon input/vinkling att delge så är jag tacksam.

Jag kan iaf återrapportera här sen hur det till sist blir.
Att helt enkelt byta till strömbrytare, som jag tidigt föreslog, verkar däremot vara helt bortom diskussion. :)
Går det inte bara att öka på tiden innan den släcker? Kostnadsökningen för att det lyser i t.ex. 12 istället för 3 minuter torde vara försumbar...

Om inte tiden går att justera i pirdetektorn kan man ju komplettera med en trappljustimer.

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
En dröm för alla med tonåringar i hushållet.

• Gilla
  • Haha
YuGi och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nu har en på "min gross" ställt frågan till Schneider.
Och de har haft frågan uppe tidigare, och svaret är fortfarande; "IR-detektorer fungerar ej genom glasrutan," Inga av Schneiders fungerar enlig dem.

Mikael_L
Så nu kickar mitt laterala tänkande in.
Vi vill ju detektera om någon duschar, inte nödvändigtvis rörelsen.
Så min första tanke var att detektera att det går vattenflöde till duschen.

Sen grunnade jag vidare.
Detektera att det blir varmare inne i "duschkabinen", eller att luften blir fuktigare (frånluftsdonet sitter i princip ovanför duschen).

Fuktsensor?

Det måste väl finnas någon HF-sensor som funkar

Mikael_L
Funkar HF genom glas?

Är det inte typ radar?

Det handlar ju om ljud så det borde det väl göra, jag har satt sensorer högt uppe i trapphus och dom har fungerat omedelbart man öppnat dörren längst ner, har även satt upp larm för "svåra"utrymmen med HF.
Men det börjar och vara ett tag sedan så jag svajar lite i mina tankar.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Funkar HF genom glas?

Är det inte typ radar?
Dom jag har satt var ultraljud.
Dom fungerar ungefär som en fladdermus fungerar

Mikael_L
Ja just, det borde nog vara ultraljud eller liknande, ty jag tror inte att man kör elektromagnetisk strålning i radarfrekvens (nära mikrovågsugnens frekvens).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.