Byggahus.se

Rörelsefog vid montering av golvspånskivor

1. cubix
    Medlem · 658 inlägg
    Vid montering av golvspånskivor brukar man tala om att det ALLTID skall vara 10 mm rörelsefog mot väggar. Men om man limmar och skruvar fast golvspånskivan behövs det fortfarande vara en rörelsefog? Om svaret är JA, vad händer då när man flytspacklar. Hamnar i det i rörelsefogen som då inte längre fyller någon funktion?

2. cubix
    Medlem · 658 inlägg
    Ingen som lagt in golvspånskivor och funderat över detta?

3. D
    Medlem · 282 inlägg
    använd golvgips i stället. döda material i badrum är att föredra

4. M
    Medlem · 2 198 inlägg
  5. cubix
    Medlem · 658 inlägg
    Tack för svaret myrstack. Jag sökte på "golvspånskivor" och hittade inget, men borde naturligtvis också sökt på "rörelsefog".

"använd golvgips i stället. döda material i badrum är att föredra" skrev daije, och kanske det är att föredra. Jag skall förklara hur det ligger till hos mig. Rummet som skall bli badrum är ett före detta sovrum, och väggarna består av lättbetong och golvet har 28 mm spåntade bräder. Över detta ligger en boardskiva och sedan plastmatta. Jag tänker riva bort plastmattan och boardskivan och hade sedan tänkt lägga golvspånskiva, men räcker det med att jag lägger 12.5 mm golvgips istället, och sedan flytspackel och plastmatta?

6. M
    Medlem · 2 198 inlägg
    det beror nog till stora drag på vad som ligger under dina 28mm spontade bräder. Undersöka detta och kolla sedan med en gipsleverantör (tex gyproc) och se vad de rekomenderar för konstruktion. Antar att du kommer behöva bygga fall sedan med flytspackel som kommer vara ytan mot tätskiktet.

// Mats

7. Bezt
    Medlem · 2 124 inlägg
    Använd INTE golvgips, läs klistrade tråden i badrum. Gips ska inte användas då det avviker från reglerna och det är onödigt då du ändå måste flytspackla.

8. cubix
    Medlem · 658 inlägg
    Ok, då kör jag som jag planerade från början med golvspånskivor. Bjälkarna under ligger på cc 50, och dom i sin tur ligger på ett betongbjälklag, så det torde nog vara stabilt. Rörelsefogen fyller jag med någon elastisk fogmassa, innan jag flytspacklar.
    Tack för alla svar

9. D
    Medlem · 282 inlägg
    o var i hela friden har DU läst det då?? läs detta

– För att uppnå böjstyvhet måste du ha rätt bjälkar, rätt reglar som är satta med rätt avstånd. På dem monterar man rätt byggskiva, som kan vara vilken som helst som är godkänd för ändamålet, t ex en fibercementbaserad skiva, glasfiberbaserad eller cementslammad cellplastskiva.

Underlag skall i första hand vara av ICKE fuktkänsliga massivkonstruktioner(trä kanske???)

den får DOCK inte vara pappersbeklädd, gäller även väggar

men gör som ni vill. inte mitt golv

Redigerat 14 jan 2010 11:08
  10. D
    Medlem · 282 inlägg
    kan även räcka med 6mm golvgips så länge golvet får en hållbarhet som en 22:ans spånskiva

11. cubix
    Medlem · 658 inlägg
    "o var i hela friden har DU läst det då??" skrev daije
    Jag läste det i den inklistrade tråden, överst på sidan.

2. Ovanpå golvspånskivorna läggs en formstabil avjämningsmassa (flytspackel) i en tjocklek av minst 12 mm. Dessutom ska golvspånskivan primas enligt spackeltillverkarens anvisning,

Det var väl ganska tydligt?

12. D
    Medlem · 282 inlägg
    okej okej, sorry

men varför inte gipsen direkt på golvskivan. e det golvreglar så bygger man fallet i stället för en massa spackel. men vi gör väl alla på olika sätt. bara de blir bra i slutändan

13. cubix
    Medlem · 658 inlägg
    Jo, jag kan nog hålla med dig om det. Vi får se vilken metod jag använder i slutändan, kan ändra mig fortfarande...

14. D
    Medlem · 282 inlägg
    brukar göra fallet genom att klyva remsor av samma dimension som reglarna. börja vid väggarna o jobba dig in mot brunnen. en del väljer att ha ett lokalt fall i anslutning till brunnen, vilket inte tilltalar mina ögon. en längre fallängd blir mer osynligt.

15. bigsnucke
    Medlem · 774 inlägg
    Det känns som ni diskuterar både äpplen (klinkergolv) och päron(plastmatta) samtidigt. Det gäller, om jag förstått det hela rätt, ganska olika krav på väggar och golv i de båda fallen.