Byggahus.se

Rörelsedetektor tänder när jag släcker badrumslampan

1. D
    Medlem Nivå 2
    Hej på er!

Har satt upp en lampa som tänder när det kommer varma objekt i närheten. Jag har tidigare misstänkt att det är varmt avloppsvatten som tänder lampan men nu har jag fått bekräftat att det är i exakt samma ögonblick som jag släcker lampan i badrummet som lampan ute tänds.
    Jag kan inte så mycket om detta och blev tyvärr inte mycket klokare av denna: http://www.byggahus.se/forum/el/189797-rorelsedetektorn-tander-varfor.html
    Förstår inte hur lampaninne i badrummet skulle kunna påverka detektorn ute när den sitter som den gör. Nu börjar jag fundera på om det kan vara något vajsing med elen.

Tacksam för hjälp!

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Namnlös.png

2. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Det här är inget vanligt fall som har en tydlig och självklar förklaring. Det verkar ju handla om en störning, men det säger inte så mycket då det där med störningar är något man tar till när det inte finns några andra naturliga förklaringar... Men lite mer info kan ge ledtrådar:
    - ligger både badrum och rörelsesensorn på samma grupp?
    - samma fas?
    - typ och effekt på badrumsbelysningen?
    - fabrikat på rörelsesensor.
    - något annat än badrumsbelysningen som triggar rörelsesensorn?
    - sker det alltid, klockrent varje gång?

Man skulle kunna misstänka att släckning av badrumsbelysningen ger en liten spänningshöjning som rörelsesensorn uppfattar som en spänningssättning. Men det kan lika gärna vara en trasig rörelsesensor. Speciellt billiga sådana kan ha högst varierande känslighet har jag erfarit.

3. D
    Medlem Nivå 2
    Så störningar är elektrikerns motsvarighet till när doktorn säger att man har ett virus?;)

Det är en sån här jag har:
    https://www.jula.se/catalog/el-och-...e/halogenstralkastare-med-rorelsevakt-427591/
    Som jag varnade tidigare så är jag en glad amatör så angående fas och grupp svarar jag att när jag bryter strömmen till badrummet fungerar fortfarande utelampan.
    I badrummet sitter det dels två stycken korta lysrör á 9W i taket samt två stycken längre lysrör i badrumsskåpet. Jag ska börja att testa att släcka en åt gången och se vad som händer.
    -Nej, det är bara badrumsbelysningen som tänder.
    -Händer inte varje gång. Säg ungefär hälften (nu händer det givetvis inte alls bara för att jag provar...).

4. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Roligt att höra att du har lysrör, dessa har drosslar (om de är av traditionellt utförande), och dessa kan ge en rätt så kraftig indicerad spänningsspik på nätet är strömmen till dem bryts. Det hade dock underlättat om de befunnit sig på samma gruppledning, vilket de inte gör enligt ditt test, men kanske ligger de på samma fas. Om du har en modern normcentral med automatsäkringar så tillhör var tredje säkring samma fas. Är det en gammal central med smältsäkringar tillhör samma rad samma fas, utom för små centraler där det kan se ut lite hur som helst.

Möjliga lösningar kan vara:
    - Tryck snabbare på strömbrytaren, det gäller att bryta strömmen utan att låta spänningsspiken från drosseln att nå elnätet.
    - Montera ett RC-filter över strömbrytaren kontakter, dvs i serie med belysningen, ca 22 nF + 100 ohm kan va lagom.
    - Byt lampa, den från Jula är ett typiskt exempel på lampa med en rörelsesensor som kanske inte är frisk. För 150:- kan man prova ett nytt exemplar.
    - låt det vara, se det som en feature...vem reagerar på att utebelysningen lyser några minuter när den egentligen inte behöver det?

5. D
    Medlem Nivå 2
    Tack så jättemycket för hjälpen!
    Testade nu och mycket riktigt låg de på samma fas.

Tror jag låter det vara. Om jag inte räknat fel kostar strömmen för att tända lampan någon minut ungefär 1 öre så det spelar ju inte så stor roll... Var lite fundersam bara så att det inte var något farligt.