Byggahus.se

Rördragning till radiatorer.

1. A
    Medlem · 6 inlägg

AlexanderJJ

Medlem
    Hej allihopa.
    Håller på att konvertera huset från direktverkande element till vattenburen värme.
    Just nu håller pannrummet på att färdigställas och jag hoppas systemet skall kunna vara i bruk innan årsskiftet.
    Då detta projekt är under en budget och jag vill hålla ner kostnaderna så får man kompromissa på endel moment. Rördragning till radiatorena kommer bli utanpåliggande, då detta känns som det blir enklast och billigaste sättet. Huset är också ett gammalt hus så det "passar" kanske in i stilen.
    Men nu till frågan.
    Eftersom jag kompromissar mellan utseende och kostnad så funderar jag över material till rördragning.
    Som jag förstått så är det vanligaste att man använder elförzinkade rör, presskopplingar och sen målar detta för att det skall smälta in. Men jag har kikat in lite på LK´s PAL universalrör (alupex), med presskopplingar.
    Då min tanke var att man skulle kunna köpa en rulle och sen bara använda t-kors upp till radiatorerna. Det finns ju även raka PAL på 3 och 5meters längder, men känns som man behöver mer kopplingar då och kanske 90graders böjar i hörnen?
    Är det någon som har erfarenhet om det går att få ut en rulle PAL relativt snyggt utmed väggen?
    Min tanka med PAL är också eftersom det finns lite höjdskillnader mellan vissa rum att man kan lättare med slangen kröka och forma lika krokigt som det gamla huset är.
    Eller har någon nån erfarenhet eller tipps att komma med?

Lite tillägg för info.
    Pannrummet byggs mot bostadshusets ena yttervägg så kommer ej att ha kulvert eller liknande.
    Kommer byggas upp som 2-krets system.
    Kommer även vara uppdelat i 2 kretsar , 4radiatorer på ena kretsen och 6st på den andra.
    Och på ett ställe kommer jag att behöva gå över en altandörr och antar att jag behöver en avluftning där?
    Min tanke är att stammarna kommer dras med 22mm rör.

Hoppas ni har mycket tips och trix!

Mvh Alexander

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Som du säger , med rulle kan det vara svårt att få till det snyggt , med raka pipor lättare få rakt ,
    Att gå över en dörr , då behöver du få ut luft där , finns små fina luftskruvar som inte syns så mycket .
    En tanke , det går inte att gå ned i golvet förbi dörren , iof får du göra om lite vid dörren .
    22 an räcker och blir över , eftersom du ska ha 2 stammar ut och 2 rörs så räcker 15 ,
    det kan inte vara många meter per linje , du kan även ha 22 första biten om du vill
    Och som sagts inget kul med 22 runt dörren

3. T
    Medlem · Blekinge · 7 600 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Mitt råd är: satsa på kopparrör, kapillärlödda. Snyggt och håller för evigt!
    Du kan få in snygga böjar och slanka rördragningar. Kopplingarna kostar nästan ingenting.

• Laddar…
  4. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 16 019 inlägg

mexitegel

Allvetare
    Japp, lödda rör is da shit. Snyggt, enkelt och lägst pris. Skaffa dig en bra lödtång så är det nemas problemas, löda med öppen låga är ingen höjdare.

5. S
    Medlem · Västernorrland · 6 772 inlägg

Stefan1972

Medlem
    nu vet jag inte vad ts menar med gammalt hus men faktum är att rör med presskopplingar passar bra i gamla hus för de efterliknar ganska mycket gamla järnrör till utseendet när det är målat och klart. Det går dessutom väldigt snabbt att installera.
    Lödda kopparrör är förvisso enklast om man ska göra det själv men snyggt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.