Byggahus.se

Rördragning bakom inbyggnadsbadkar

1. P
    Medlem Nivå 6
    Har tänkt att bygga in ett runt badkar och funderar lite om vad som gäller med rörkopplingar där bakom.

Har ett antal funderingar så jag punktar upp de så får ni gärna svara på de punkter ni känner för.

1. Först kan vi ju definiera hur fast karet är. Det är ett 4 personers kar med radien 1800mm så man lyfter den ju inte så lätt och man silikonar ju runt men skulle motorn brinna eller något sådant så går de ju få upp den.

2. Medför detta att alla kopplingar där bakom kommer att vara dolda, bara de man inte kommer åt från en inspektionslucka eller handlar det inte alls om dolda kopplingar?

3. Är det ok att köra med "typgodkänd" anslutningsslang eller är det bättre med fasta rör? Måste man komma åt alla kopplingar från inspektionsluckan?

3. För tillfället kommer radiatorvattnet in i rummet i det hörnet badkaret ska stå och det ska vidare till två handdukstorkar. Är det Ok att ha T-kopplingen här bakom eller måste jag dra nya rör från huvudledningarna på andra sidan väggen och gå in ovanför badkaret? Har för mig att det inte är lika hårt med varmvattensystemet då det är ett slutet system.