Har ett fritidshus 65 m2. Ska dra om vattenledningarna inne. Fånig fråga kanske, men ska jag välja att dra 12 mm eller 15 mm. Varför finns det så mycket att välja på ......? Har byggbranschen nån tanke med att ha 2 olika dimensioner (3 kanske det är - 10 mm fnns ju också ...)

Det finns standarddimensioner till olika tappställen ex tvättställ 12mm badkar 15 mm dusch 12 dessa grundar sig på normflöden som räknas fram för att undvika tryckstötar, dåligt flöde etc. Det du måste göra är att se till helheten och sedan dimensionera därefter.
rogge

Och för att krångla till det ytterligare så har man bytt dim. på rören från 16mm till 15 mm osv. och namnat om alla gängor. Så tänker du kapa ett rör och sticka på det, så kolla dim innan.

Tack för svaret!

Jag tror jag väljer 12 mm, eftersom jag har en massa överblivna kopplingar som jag kan nyttja. Inget badkar. Dessutom är sammalagda ledningslängden i huset (en "slinga" där alla uttag i form av dusch, tvättmaskin, handfat, köksblandare och diskmaskin, "häktas på") ca5 meter, så 12 mm borde inte orsaka något större "motstånd" i ledningarna.

Kommentera gärna om du (eller andra) har tid & lust.

ps. Bra forum det här - man får faktiskt bra och vettiga svar snabbt!!!!!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.