D
Jag planerar för en liggandes nibe eminent i krypgrunden. Inget är idag inkopplat i huset.

vattnet kommer in i krypgrunden genom en pem32.

eminent har kallvattensingång 15mm. Kan (bör) jag därmed ansluta kallvatteningången på en av avstickarna på en fördelare.

det skulle iaf bli såhär:

pem32 till
Fördelare

avstickarna (15mm) på fördelarna kopplas till

vvb
Handfat badrum
Dusch badrum
Kök
Toalett

D
Är det en bra lösning?

Det är en bra lösning. Men tänk på att en krypgrund inte är frostfri så allt måste isoleras. Jag anser inte att man skall placera beredare i en krypgrund. Sätt den hellre under köksbänken i en garderob eller på toaletten.

D
Tack Sixten!

Det är nog högst individuellt hur kallt det blir i en krypgrund. min har aldrig varit kallare än 5-6 grader de senaste två åren. Skulle det bli kallare i framtiden och då under lång tid så får jag väl dra igång värmen därnere. Eventuellt skulle det ju kunna bli jättekallt under jättelång tid i kombination med strömavbrott. Ja då får jag dra igång elverket under tiden jag tömmer systemet.

Jag antar att det är frysriskeb som gör att du inte skulle placera en vvb i krypgrunden eller har jag missat något annat?

Jag vill tro att de inte mår bra av den konstant fuktiga miljön. Men det är bara mitt tycke utan någon vetenskaplig grund. Vad säger tillverkarna?

D
Hittar inget i manualen kring detta, IP 24 är klassningen. Min krypgrund är relativt torr nuförtiden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.