Byggahus.se

Rördimension vid omdragning av radiatorer

1. J
    Medlem · 423 inlägg

JLT

Medlem
    Jag funderar på att dra om en del av mitt radiatorsystem, samt utöka antalet radiatorer.

De gamla rören består av 1" stålrör och uppvärmningen görs av en bergvärmepump IVT C5.

Nu funderar jag lite på dimensionen på de nya rören. Jag hade tänkt mig att bygga upp en "stamledning" av 22 mm kopparrör och därifrån gå vidare upp till varje element med 12 eller 15 mm kopparör.

Frågan är bara vilken dimension som är mest lämplig, 12 eller 15, eller något annat? Någon som har erfarenhet av detta?

Bör jag även ta hänsyn till att den del av systemet som inte byts ut fortfarande (i några år till) kommer att bestå av 1" stålrör? Påverkar det mitt val av dimension?

Tack på förhand.

2. P
    Medlem · 98 inlägg

Plumber

Medlem

Re: Rördimension vid omdragning av radiatorer

Hur många radiatorer kommer det att ligga på den nya stammen?

3. B
    Medlem · 178 inlägg

Bertil

Medlem

Jag tycker så här...... har du ett bef rörsystem med gröna rör (blå nuförtiden) så brukar det hålla minst 50-75 år!!!!!!!!! om du nu inte fyller på vatten så ofta.....
    Har man värmepump vill man ha rejäla vattenvolymer det har du säkert med dina bef radiatorer.....
    Rördimension då... jo man vill ha bra cirkulation som vp ägare då värmer hela radiatorn och man kan köra med låga framledningstemperaturer....
    Därför bör du absolut inte snåla på dimension, om du väljer rejäla dimensioner får du bra balans i hela systemet.
    Däremot om du dimensionerar det nya som man normalt gör kan du få problem med för högt flöde i gamla delen, synd om du måste strypa där, du har antagligen inga bef. strypdon där heller.
    Om du tvingas strypa kommer inte bef radiatorer att ge samma värme som tidigare..... med behov av högre värmekurva det ger sämre verkningsgrad...
    Antagligen bara marginellt, men ändå onödigt.... priskillnaden på kopparn borde inte va så stor...
    På många ställen får man problem med strömningsljud oxå..... bättre då med rejäla dimensioner och cirkpumpen på lägre hastighet.... då drar den rackarn några mindre kwh oxå..
    Jag har en nyare radiator i källaren naturligtvis har nån snåldjåp valt 12 mm koppar..... naturligtvis har jag dålig cirkulation där, det var helt onödigt att snåla på 2 meter kopparrör....

Kör hårt vet jag

• Laddar…
  4. J
    Medlem · 423 inlägg

JLT

Medlem

Det kommer att vara totalt TRE stammar (varav en ny) och på varje stam kommer det att vara FYRA radiatorer.

5. J
    Medlem · 423 inlägg

JLT

Medlem

Om jag förstår dig rätt så är även 15 mm lite för klent från stamledningen upp till radiatorn?

6. P
    Medlem · 98 inlägg

Plumber

Medlem

Absolut inga problem.Kör med 22mm rör på stammen och anslut dom nya radiatorerna med 15mm rör så kommer det att funka.

7. B
    Medlem · 178 inlägg

Bertil

Medlem

håller med Plumber han e ju yrkesman....
    Men skulle den nya stammen gå ut till en tillbyggnad och därmed få mycket större längd då vetefaaxxx.....
    Om man minskar dimensionen så får man snabbt halva arean.... om man halverarar dimensionen kanske man tror att arean blir hälften.... men det ryms 4st 25 mm rör i ett 50 mm rör dessutom blir det massor med luft runt oxå....
    galven mäts invändigt och kopparn utvändigt.... om ja inte är helt ute i det blå... (grönt förr)..
    22 koppar är 20 mm inv.... och 1" blå rör är 25 mm, så det borde va ok....
    men du har väl inte så gammalt (40-tal) att du har en tums fram till radiatorn??
    Då vete tusan om inte 15 är klent (13 mm inv), då får du ungefär 15 ggr så högt motstånd i rören till nya radiatorerna!!!!!! det är inge bra om man vill ha bra flöden.....
    Det luriga är att om man fyrdubblar stömningshastigheten 16 dubblas motståndet!!!!!!!!!
    (strömningsförlusterna ökar med kvadraten på flödet)....
    En liten kurs av teoretikern.......
    Kör hårt det fixar sig säkert du luskar ju lite innan de e bra..

8. J
    Medlem · 423 inlägg

JLT

Medlem

Jo, huset är från 1932 och jag har 1 tums-rör ända fram till fyra av radiatorerna. Övriga radiatrorer verkar vara av lite modernare typ (50-tal?) med ungefär halva tjockleken på rören (på egen stam).

Totalt har jag alltså endast sju radiatorer i husets två bostadsplan, så det är verkligen läge att utöka med två stycken på bottenvåningen, där det saknas radiatorer under två fönster.

Anledningen till detta är att det känns lite dragit, fast jag har 20-22 grader enligt termometern. Fönstren är nya 3-glas och huset har tilläggsisolerats nyligen.

Har även funderat på att isolera golvbjälklaget mot källaren, där jag tror att spånet har packats ihop under de 70 år det har legat där.

9. B
    Medlem · 178 inlägg

Bertil

Medlem

Tur jag frågade.......... då ska du välja ungefär samma dimensioner...... enligt mina tankar kring ökat flödesmotstånd....
    Jag tycker även att äldre radiatorer är bättre än moderna som har liten vattenvolym (inge bra för värmepumpen).
    Köp gärna äldre radiatorer... dom får du billigt..... osså passar dom in i ett gammalt hus tycker jag.......
    Kalldrag...... många som valt golvvärme blir besviken, kallras från fönstren.... leder ofta till byte... det är väl helt ok om fönstern är dåliga men surt om man inte tänkt sig den utgiften....
    radiatorer och dess placering ÄR genomtänkta lösningar..... tillsammans med självdrag.... Radiatorn under fönstret, springventil för tilluft i fönstret, den uppvärmda luften stiger uppåt blandar in kalluften..... väljer man golvvärme kan tom blommaorna frysa...... åtminstone om man bor här i kallhelvete, med under -30 i perioder varje vinter....
    Håller iofs med dom som hävdar att golvvärme är både skönt modernt och diskret....

vad tycker plumber om dimensioneringen måntro.....

10. P
    Medlem · 98 inlägg

Plumber

Medlem

Gamla "Suggor"( Gjutjärns radiatorer med tassar) e lite coolt om du skulle snubbla över sånna.Mycket vatten och ett fördelaktigt utseende.
    Ang flödet,så ser jag inga problem alls med att använda 22mm Cu rör som stam och sedan göra avsticken med 15 Cu till varje radiator.
    Men jag vet ju inte hur din planlösning ser ut eller hur långa sträckor vi talar om.
    Ett tips vore väll att,om du ska ha kvar 1" rören till dom gamla radiatorerna så monterar du bra,fräscha termostatventiler med förinställnings möjligheter så du kan strypa ner dom utifall det behövs. ;)

11. J
    Medlem · 423 inlägg

JLT

Medlem

Jag hade tänkt att byta ut alla gamla radiatorer och ersätta dem med nya. Dessutom tänker jag "överdimensionera" de nya radiatorerna. Hellre för stora radiatorer än för små? Eller?

Jag har även haft planer på att installera golvvärme på bottenvåningen och då samtidigt isolera golvbjälket. Uponor Wirsbos pexrör och tillbehör tillverkas på orten där jag bor, så det är lätt att få tag på grejer ;) Trots detta lutar det åt att det blir radiatorer i hela huset (och framförallt under ALLA fönster).

Det eventuella problemet med flödet kommer på sikt att lösas eftersom ALLA radiatorer kommer att bytas ut. Dock inte samtidigt.

12. B
    Medlem · 178 inlägg

Bertil

Medlem

Värmepump och för stora radiatorer är superbra....då kan man köra med låga framledningstemperaturer det ger bra COP (verkningsgrad). om man blandar golvvärme och radiatorer har man mycket att vinna på att ta överstora radiatorer annars bestämmer få raditorer hur hög kurva man måste köra....
    Om du byter alla radiatorer till nya.... då får du mycket mindre vattenvolym det ger mera start o stopp....
    Så bygger man idag men jag tycker inte att moderna radiatorer och VP är en optimal lösning....

13. J
    Medlem · 423 inlägg

JLT

Medlem

Jag tror inte att mängden vatten kommer att påverkas så mycket, eftersom jag samtidigt kommer att utöka antalet radiatorer. Dock blir ju rördimensionen mindre, vilket säkert kan påverka vattenmängden en hel del.

Om det blir mindre vattenmängd, innebär det då att elförbrukningen på värmepumpen minskar?

I dagsläget har jag inte speciellt många start/stopp på värmepumpen. Jag skulle bara bli glad om den stannade lite oftare ;)

14. B
    Medlem · 178 inlägg

Bertil

Medlem

elförbrukningen påverkas marginellt vid liten vattenvolym men åt fel håll.
    Temperaturen hinner stiga mera innan värmebalans uppnås (samma med dålig cirkulation)
    i praktiken spelar det ingen/liten roll.
    Om du har lagom temp inne då avger vp "lagom" mycket värme...... om den av någon anledning (ex. rad. byte) skulle gå mindre timmar då avger den mindre värme och det blir kallare inne...
    MEN om du köper "större" radiatorer då kan du sänka kurvan då jobbar vp med en lägre framledningstemperatur då sjunker elförbrukningen.... (bäst COP om man har golvvärmens låga framledntemp). Men då måste man ha en väldimensionerad kall sida det är ju där vi hämtar gratisvärmen.....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.