3 823 läst · 17 svar
4k läst
17 svar
Rördimension på matarledning
Sida 1 av 2
Jag har nu gått igenom i stort sett alla trådarna här som innehåller något om lämplig rördiameter på matarledning från vattenmätaren och det är olika svar från 15 mm upp till 22 mm rördiameter så jag är lite villrådig.
Jag ska byta vattenledning från vattenmätaren i källaren till tvättstuga och pannrum och sedan upp till bottenvåning med kök och badrum och slutligen upp till övervåning med toastol och handfat. Sammanlagt 15 meter kallvattenrör. Från vattenmätare till första tappstället är det 11 meter kallvattenrör. Ska det vara 15, 18 eller 22 mm från vattenmätaren? Just nu sitter det 34 mm galvat stålrör från vattenmätaren.
Jag ska byta vattenledning från vattenmätaren i källaren till tvättstuga och pannrum och sedan upp till bottenvåning med kök och badrum och slutligen upp till övervåning med toastol och handfat. Sammanlagt 15 meter kallvattenrör. Från vattenmätare till första tappstället är det 11 meter kallvattenrör. Ska det vara 15, 18 eller 22 mm från vattenmätaren? Just nu sitter det 34 mm galvat stålrör från vattenmätaren.
Vi kör med 22 mm. Funkar utmärkt för kallvattnet. Varmvattnet funderar jag på att testa med 15 mm. Inte samma behov av tryck på varmvattnet som på kallvatten och nu tar det ibland lite väl lång tid innan det blir varmt i duschen.
Jag har av den anledningen 12 mm till vv. Lite lägre tryck men vv kommer på några sekunder.janwide skrev:
Staffans
Är det verkligen så? Gäller kanske fysisk butik. På t.ex. rinkaby rör är 18cu billigare än 22cu. Samma priförhållande med halvhårda förkromade rör med, där 18mm är billigare. Även rör I rör verkar ha samma skillnad I pris.Staffans2000 skrev:
Det är för övrigt rätt liten skillnad, typ 30kr per meter eller mindre. Sen är ju 22 rördelar lite dyrare också
Senast jag köpte på Hornbach bar 18mm dyrare än 22mm.B BSOD skrev:Är det verkligen så? Gäller kanske fysisk butik. På t.ex. rinkaby rör är 18cu billigare än 22cu. Samma priförhållande med halvhårda förkromade rör med, där 18mm är billigare. Även rör I rör verkar ha samma skillnad I pris.
Det är för övrigt rätt liten skillnad, typ 30kr per meter eller mindre. Sen är ju 22 rördelar lite dyrare också
Hur som helst. Kör med 22mm så blir det bra.
Staffans
B BSOD skrev:Är det verkligen så? Gäller kanske fysisk butik. På t.ex. rinkaby rör är 18cu billigare än 22cu. Samma priförhållande med halvhårda förkromade rör med, där 18mm är billigare. Även rör I rör verkar ha samma skillnad I pris.
Bara ett litet tips: På Rinkaby rör kostar 25 m 22 mm Prisol rör 3770 kr men på [länk] kostar exakt samma rör 3434 kr.
Bytte nyligen från galvad stål till plast 25 mm, funkar ypperligt
!
Körde med denna samt tillhörande kopplinga:
PEM-slang 25x2,3/25 m Blå Stripe PN12,5 - Rinkaby Rör (rinkabyror.se)
Sen som Staffan2000 sa kör jag med 12 MM till VV, går fortare, men trycket blir lidande. Jag hade bara 8 meter till där kopplingarna skulle sitta så tryckfallet blev inte så farligt.
Tryckfallstabell för PEM-slang (rinkabyror.se)
// Anders
Sen som Staffan2000 sa kör jag med 12 MM till VV, går fortare, men trycket blir lidande. Jag hade bara 8 meter till där kopplingarna skulle sitta så tryckfallet blev inte så farligt.
// Anders
Tack för svaret. Är denna plastslang godkänd för att anslutas till varmvatten anslutningen på en elpanna. Alltså där kallvattnet går in till pannan för uppvärmning till varmvatten.A and.wei skrev:Bytte nyligen från galvad stål till plast 25 mm, funkar ypperligt!
// Anders
B.Persson skrev:
Står på deras hemsida bara läsa om den.
Polyetenslang PEM
VISNINGSTYP
PEM PN 12,5, godkänd för 12,5 kg tryck. För kallvattenledning ovan mark eller nedgrävd, rekommenderas ej för vatten över +20 grader. Formstabil, därför även lämplig som sugslang för pumpar.
Om du ska använda slang till tappvatteb/varmvatten så är det PEX som gäller. Helst rör i rör.B.Persson skrev:
Vi har 22 millimeters kopparrör för huvudmatningen. Sedan har vi 16 mm PEX till alla tappställen.