2 225 läst · 6 svar
2k läst
6 svar
Rör under golv i 60-talshus - täckta av stor lucka - vad är deras funktion?
Vi har nyligen köpt ett 60-talshus som är byggt i souteräng. Under renovering har vi nu, på nedervåningen under golvet, hittat en gammal lucka, som leder ner i marken under huset. Där finns det två rör. Vad tror ni dessa har för funktion? Är de till för tömning av radiatorsystemet (som är original och vattendrivet) eller är det någon form av gammal avstängning av vattnet när det kommer in i huset? Kommunens vattenledning ligger cirka fyra meter från den yttre husväggen om man ser från det rummet som rören är belägna i. Vore väldigt tacksam för svar då jag helst vill lägga golv över luckan utan att behöva göra en lucka i trägolvet om det absolut inte behövs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för ditt svar
Fast behöver de verkligen sitta under golvet? De ser inte ut att ha varit använda på bra många år, men ändå är radiatorn som syns på bild utbytt. Nog för att det är praktiskt att kunna tömma systemet vid en låg punkt, men gör man det någonsin i praktiken?
Jag hade lagt golv över den där luckan.
Jag hade lagt golv över den där luckan.
P PatrikJo skrev:
Tack för svar. Ja, ex tömning via säkerhetsventil borde ju funka. Det lutar mot att vi lägger golv över luckan.P PatrikJo skrev:
Glasskiva över och använd som vinkällare!!
Ha ha, rolig idé. Vi valde att lägga ny parkett över hålet. Kom fram till att rören förmodligen aldrig kommer behöva användas
Liknande trådar
-
Avloppsrör i kök som inte sticker ovanför golvet, vad blir bäst ur underhållsynounkt?
Vatten & Avlopp -
Hur ska man tänka med ny väggregling på undergolv med rörelsemån?
Byggmaterial & Byggteknik -
Kan man lämna kapat avloppsrör under nytt golv?
Vatten & Avlopp -
Avloppsrör under golvet (50mm)
Kök -
Är det säkert att plugga elementrör under golv?
Vatten & Avlopp