Byggahus.se

Rör till kollektorslang byggfel

1. doublepeak
    Medlem · Västerbottens · 123 inlägg

doublepeak

Medlem
    Ej fått detta bekräftat än men det känns inget vidare.

I vår nyproduktion har man gjutit in vattenrören för nära varann och för nära väggen samt för nära till det ena avloppsröret som ska användas till att mata kollektorslang för bvp.

Det var beställt två ingjutna rör till kollektorslangarna. Detta är tydligt inritat i ritningarna.
    Förväntad åtgärd var att bila upp plattan. Igår var rörmokaren på plats och jobbade. Resultatet var att han gjutit en upphöjning åt vattenrören och kapat av! det avloppsrör som var närmast. Därefter fyllt röret med fogskum. Idag har nån varit på bygget o flytspacklat över allt.
    De har löst ett problem men gett mig ett jkla problem känns det som. I samma veva har jag en firma på plats som borrar för bergvärme och de säger att det ska vara två rör in.

Jag har mejlat entreprenör, byggledare och ka men inte ett pip. Att bygga hus kan verkligen få en att må skit.

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Ingen direkt katastrof , men inte bra
    Hur grovt är röret som är kvar ( 110 ) KB-slangarna är 40 mm får plats i 110 rör , är så liten väg att gå tillsammans så ur värme eller kyla synpunkt gör det inte så mycket , lite problem när dom kommer in så tät med att dela dom för isolering , i röret kan dom delas och fogskummas , på utsidan kan dom delas i mark
    Du får fundera på det

3. doublepeak

doublepeak

Medlem
    Är det så att man bara ska nöja sig med ett rör när man beställt två?
    Konstig branch isåfall.

Skulle så vara fallet så har jag själv en fundering på om man inte kan ta sig in i det andra röret från det rör som är kvar. Dvs att man med nåt specialskärverktyg skär upp ett 10x10 hål till grannröret strax under golvytan. Då skulle kollektorslangarna få varsitt rör fram till de går ihop en kort bit innan rören tar slut. Fördelen tänker jag är att slangarna då bör klara den böj som finns ioch med att rören är vinklade.

4. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Det är ingen konstig branch med VP , det jag sade var att det inte är en katastrof av dignitet ,
    klart har du beställt något så ska det vara så , sedan om det blir fel på något , så kan man försöka att få det bästa av det eller stånga väggen och säga jag ska ha det ,
    Det med olika lösningar ska du tala om för dom , nu är det fel , jag vill ha det så här nu för att
    vara tillmötesgående och ni får göra jobbet

5. doublepeak

doublepeak

Medlem
    Fick bekräftat idag att de kapat bort ett rör för att undvika avvikelser. Som om det inte vore en avvikelse att kapa bort röret. Den lösning som föreslås från rörmokarn är att svetsa ihop 40 mm kollektorslang med 32 för att därefter ta in båda i 110 rör.
    Jag har kollat tryckfallstabeller och ser att trycket faller rätt mycket om man går från 40 till 32 men gäller det även om det bara är 32 ett par meter? Ett tryckfall innebär ju att pumpen ej kan ge samma flöde utifrån den effekt som matas in.
    Känns inte som jag har så stor talan i och med att de inte rådgjorde med mig innan de täckte igen röret.

6. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Att skarva en 40 till 32 är ingen höjdare , blir tryckfall , hur hade dom tänk sig 32 hela vägen till VP eller gå upp igen till 40 innanför vägg
    Vad är det för avvikelser som du nämner
    Har du någon kvalitetsansvarig , ha ska ha full koll på detta , så en avvikelse inte sker mot de
    ritningar och ev. extra tillkommande arbeten och materiel
    Då är frågan , hur har det beställts , vad står det på ordenbekräftelsen , vem har gjort vad efter att det upptäcktes och på vems order
    Du ska inte acceptera något om du har ryggen fri , och det måste undersökas på ett vettigt stadie
    Vem är byggherre är du det eller är du bara köpare ? av ett hus

7. Polacoloco
    Husägare · Skåne · 212 inlägg

Polacoloco

Husägare
    Hur är det nu man brukar säga? Gör om, gör rätt?

8. doublepeak

doublepeak

Medlem
    Vet inte detaljerna. Men det är ca 5 meter från borrhål till rören vid fasaden. Sen är rören väl ungefär 2 meter långa.
    Värmepumpen kommer stå precis där röret kommer upp ur golvet.
    Med avvikelser så menar de antagligen att installationen ska uppfylla de krav som ställs vid besiktning samt av försäkringsbolag vid eventuell skada. Att ha kvar två rör kanske innebär en avvikelse eftersom man då får ett rör nära de rör som ligger ingjutna i klacken?
    Det står klart o tydligt i kontraktet med hustillverkaren att två rör ska gjutas in för indragning av kollektorslang. Däremot står jag för driftsättning och installation av bergvärmen vilket väl innebär att de kan leverera ett hus slutbesiktat å deras åtaganden utan att bry sig om det löser sig för mig med värmen. Jag kan däremot ej få slutbesked o flytta in om det inte är beboeligt.
    Det vanligaste är ju att den som låter bygga ett hus också är byggherren. Så det är jag o frun som är det.
    KA bevakar detta men kraven i PBL är väl så lågt ställda när det gäller att avhjälpa byggfel? Tyckte jag läste någonstans att om kostnaden för att åtgärda ett fel är orimligt hög så fick entreprenören hitta andra lösningar? Sen läste jag också att de slipper undan ansvar om de skulle tillämpa lösningar som byggherren presenterat för dem.
    Kan inte svara säkert på de andra frågorna eftersom jag inte fått ta del av den informationen.

• Laddar…
  9. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Det framgår inte , men det är tydligen platta på mark ni har
    Eftersom det klart och tydligt står på ritningen att det ska vara 2 rör , vem har ritat in det ,
    du eller någon annan , är ritningen godkänd och stämplad av respektive ( kummun , KA ) viket datum har ritningen som dom är inlagda på , har den som utfört arbetet haft samma datum på denna .
    Har du vattenburen GV , hur nära ligger rören dessa , har någon sagt att det inte får vara för nära , med risk för frys eller kondensskador , eller på eget bevåg förändrat genomgången , gjort ett fatalt fel vid formning av plattan troligen blir det svårt att borra nya hål om det finns GV , dom brukar ligga i ytterkant , sedan det med stor kostnad vid felbygge , då kan man osökt se det som ;;; jag skiter väl i det här om jag gör fel nu , det kostar för mycket att göra om , så jag behöver inte det , :::

10. doublepeak

doublepeak

Medlem
  11. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Är det nu ensamma 110 röret som dom menar du ska ha till VP , det sitter helt fel
    Rören har kommit för långt in , och rakt ut i stället för paralellt med väggen . är nog rätt trångt i plattan där med alla rör , blir nog omöjligt att göra något åt , sedan det med tätskiktet , ska gå upp på röret med remsor och smörjas med tätmassa runt , ( bra att du har foto ) är nog inte rätt det där enligt vad som ska vara
    Var ska VP stå , du har väl en fördelning för GV i närheten

12. doublepeak

doublepeak

Medlem
    VP ska stå i hörnet, till vänster om rören.

13. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Då hade de båda rören kommit upp rätt bra på sidan om VP , kan du ge någon förklaring som du fått för att ta bort det ena röret , det måste finnas en orsak till det enligt andra , tycker för min del att det verkar lite konstigt , eller har dom bommat att få ut båda under plattan till utsidan
    vet du vilken vinkel det är på röret som är kvar ut , 90 eller två 45 , har du förslagit något om det , 90 är lite svårt att få en 40 slang i ( slangen vill gärna vika sig ) men 2 st 45 brukar gå bra eller allra helst 3 st 30 graders , men nu är det gjort , går inte att ändra
    bara en fråga du har en kullvert där ska den gå till garaget

14. Jarlingar
    Allvetare · Jamtland · 1 985 inlägg

Jarlingar

Allvetare
    1: Slå stopp på allt!!
    Inget fortsatt arbete innan det är fixat.

2:
    Det där fixar en betonghåltagningsfirma utan problem.

15. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Javisst gör dom det , men det är nog rätt mycket rör i golvet där dom ev. ska borra , om det inte är för öppna att det som dom stängt

Redigerat 16 sep 2017 15:09
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.