Byggahus.se

Rör till expansionskärl rostar

1. M
    Medlem Nivå 1
    Jag har ett system Med Baxi Solo Innova 50 med ca 3.8kbm ack tank som installerades 2008.
    Nu har jag märkt att röret som går till det öppna expansionskärlet har fått rostporer. Kärlet är rostfritt och röret är galvat med presskopplingar.
    Vad är det som gör att röret rostar?

2. O
    Medlem Nivå 7
    Galvanisk korrossion, Den minst ädla av metallerna offrar sig.
    Man kan se just detta väldigt bra när folk har en galvad kätting och använder rostfria schackel för anslutning till en boj/bojsten. Efter ett par år finns inget kvar av den galvade kättingen. Om galvade schackel istället används så är kättingen helt felfri minst 5 år frammåt i tiden.

3. kulle
    Medlem · Nivå 10
    Hade en mässingsdel mellan rör och kärl hjälpt i Mårten_82 fall ??

4. prototypen
    Medlem · Nivå 21
    Det fanns plastbussningar för att isolera när jag bytte för 20 år sedan.
    Protte

5. O
    Medlem Nivå 7
  6. Andreas_Hansson
    Medlem Nivå 12
    Om jag inte minns fel så har jag en mässings koppling mellan rör och kärl

7. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    • Laddar…
  8. 1
    Medlem Nivå 2
    det kan vara för liten höjdskilnad bör vara min 3 meter

9. O
    Medlem Nivå 7
    ?? På vilket sätt skulle höjden ha att göra med elektronernas vandring :confused:

Det lär heller inte räcka men en mässingsnippel emellan för den leder ju ström lika bra som all annan metall. Så Plastnippeln som Krilleman tipsade om är nog rätt väg att gå.

• Laddar…
  10. GK100
    Medlem · Nivå 22
    Det är nog inte bara den felaktiga blandningen av material som ligger bakom, vattnet i det röret är rejält aktivt syresatt i många fall. Speciellt vid varm koppling, i dåligt utförande mot imrör och kärl och lite klent tilltagen volym. Att använda de lätt elzinkade tunnväggiga rören för pressning där kan vara att be om problem oavsett övriga delar rätt.

11. M
    Medlem Nivå 1
    Jag var ute och tittade på kopplingen mellan rör och expansionskärl och där ser man det bra ut. Ser ut som nytt.
    Det är på de horisontella rördragningarna i pannrummet som det har kommit någon rost por så jag kan nog köpa att det vattnet är syresatt fortfarande
    Vad ska jag byta till för material? Räcker det med blåa tjockväggiga eller är det bättre med koppar?

12. J
    Medlem · Nivå 7
    Är anslutningen till expansionskärlet kopplat från den varma sidan? Dvs från toppen av acktanken?

13. M
    Medlem Nivå 1
    Ja det är kopplats från toppen

14. Andreas_Hansson
    Medlem Nivå 12
    Det är alltså rost utanpå ledningarna i pannrummet?