Byggahus.se

Rör-kopplingar till vasken?

1. B
    Medlem · 7 inlägg

Bjurn25

Medlem
    Vi har nyligen flyttat in i hus och installerade ny tvättmaskin för några dagar sedan. Den skickar ut vattnet i vasken bredvid, men vi upptäckte att rören under vasken läcker. Tidigare ägare hade satt dit en kulventil direkt under vasken, som gick vidare in i en gumminippel, och sedan rören på den. När jag visade bild på detta i affären lät det som att man inte skulle ha någon kulventil där. Så jag skaffade ett nytt vattenlås (R40 gänga) som passar i hålet i golvet, men gängan under vasken passade inte. Så jag köpte ännu ett nytt vattenlås, men såg direkt när jag kom hem att hålet i golvet är mycket större än slangen från detta. Så jag köpte en sexkantsnippel(?) där ena sidan är R40 och andra sidan R32 (samma som verkar vara under vasken) och tänkte använda det första vattenlåset, men behöver då sätta i kulventilen igen för att gängen under vasken ska bli invändig. Det viktigaste är dock att tvättmaskinen kan sitta på vattenlåset så att vattnet därifrån får rinna ut. Så jag blev lite orolig om det skulle kunna bli något fel med kopplingen till tvättmaskinen när det sitter en kulventil i samma rör, och om det var därför dom inte verkade gilla det i affären? Jag frågade även om man kunde ändra storleken på gängan under kranen och dom nämnde inget om att sätta dit en sexkantsnippel, så jag undrar även om detta är fel, och i så fall varför? Detta blev väldigt rörigt, men mina frågor är:

Går det bra att ha tvättmaskinen kopplad till ett vattenlås med kulventil ovanför? Dvs: Kran -> Kulventil -> 32/40 Nippel -> Vattenlås (som på bilden)

Går det bra att sätta dit en sexkantsnippel för att ändra storleken på gängan så att jag kan sätta fast vattenlåset i den?

Eller skulle det vara bättre att bara sätta i det andra vattenlåset, även fast slangen är för liten för hålet i golvet?

Redigerat
  2. N
    Tillbyggare · Karlskrona · 1 974 inlägg

NoOne2k

Tillbyggare
    Det ska inte vara några problem med att koppla som på bilden, däremot bör du täta gängan mellan nippel och kulventil med antingen lin och locherpasta eller gängtejp. Änden mot plast ska du inte ha något på gängorna, det ska vara en planpackning därimellan.

3. B
    Medlem · 7 inlägg

Bjurn25

Medlem
    Det låter jättebra, vilken tur att jag köpte gängtejp idag då. Tack så mycket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.