Byggahus.se
Hej!

Finns det någon som kan svara på hur man ska tänka när man ska skruva ihop rören på min bild? Att göra det löst är ju enkelt men när man ska dra det tätt från början till slut så hamnar jag så att jag inte får ihop slutet... någon? Rördelar och kopplingar i metall uppställda på golv med en skiftnyckel och en rörtång vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A
Känns bara möjligt om en koppling är vänstergängad
Isf :thinking:

Handyman 1 skrev:
Känns bara möjligt om en koppling är vänstergängad
Isf :thinking:
Har fått det hopplockat av en proffsbutik för vvs... tänkte att jag missar något.

Till vänster är det väl en flänskoppling med lekande mutter?

Protte

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Till vänster är det väl ett länsförbund med lekande mutter?

Protte
Vad det heter vet jag inte men det är konat för att pressas samman med den stora muttern.

Stora feta muttern ser likedan ut som de som sitter på cirkulationspumpar, och det är plankoppling för att få ut pumpen.

Men jag ser att du är nybörjare, skiftnyckeln sitter fortfarande fast i pinpacken.

Protte

• Haha
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Stora feta muttern ser likedan ut som de som sitter på cirkulationspumpar, och det är plankoppling för att få ut pumpen.

Men jag ser att du är nybörjare, skiftnyckeln sitter fortfarande fast i pinpacken.

Protte
Haha ja den storleken på skiftnyckel hade jag inte innan. Att jag jobbat en del som snickare hjälper inte mycket.
Jag tänkte att den stora skulle dras åt till sist men problemet då är att det går inte att vrida dit den delen då de tar i varandra...hmmm

Som snickare sätter du nog upp väggarna först och sedan takstolarna.
Skruva dit plankopplingshalvorna först, sedan gängar du ihop högerdelen tills plankopplingen går mot varandra.

Ser en rulle gängtejp också, använd lin som är mer förlåtande om man behöver backa.

VAD ÄR DET för rörkopplingar endera går det på högersidan eller på vänstersidan eller runt runt?

Protte

Som snickare sätter du nog upp väggarna först och sedan takstolarna.
Skruva dit plankopplingshalvorna först, sedan gängar du ihop högerdelen tills plankopplingen går mot varandra.

Ser en rulle gängtejp också, använd lin som är mer förlåtande om man behöver backa.

VAD ÄR DET för rörkopplingar endera går det på högersidan eller på vänstersidan eller runt runt?

Protte
Inte helt med på vad du menar. Jo säljaren sa att lin var bättre men att jag troligtvis inte skulle klara av lin om jag inte använt det förut.
Vet inte hur jag ska få ihop hela högersidan då för vid ena hörnet skruvas den in samtidigt som den då går ur det andra hörnet.

• Gilla
Dp80
  • Laddar…
Kanske ska åka tbx till butiken och be dom som plockat ihop prylarna att sätta ihop dom för en liten slant ?

J Jeppson skrev:
Kanske ska åka tbx till butiken och be dom som plockat ihop prylarna att sätta ihop dom för en liten slant ?
Skulle jag ju kunna göra men skadar mitt självförtroende lite...haha!
Jag gillar ju att klura lite och vill helst lösa det.

• Haha
Jeppson
  • Laddar…
Jag ger mig inte, lossa den stora muttern helt och ta en ny bild.

Protte

Förstår inte funktionen på den kopplingen , mera som någon form av rundgång, en infart och en utfart gemensam för hela kopplingen. Det som syns till vänster är en unionkoppling och är det då en med kona får du inte ihop det, det måste vara en med planytor och packning. Allt skruvas ihop , OBS med lin som går att backa lite på, börja på höger sida och lägg till alla andra. lite puligt blir det för en som inte vet exakt.

Kanske en vattenvirvlare, de lär vara dyra så komplicerade som de är.

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.