Rör i rör

901 läst  32 svar

1. E
    Medlem Nivå 2
    Fick idag en diskmaskin installerad. Vatten drogs från källaren just under. Jag trodde det skulle gå rör i rör genom golvet, men extraröret slutar just innan det går upp genom taket i källaren. Är det korrekt gjort?

2. Jarlingar
    Allvetare · Nivå 9
    Nja nog skulle jag vilja ha höljet igenom också..

3. E
    Medlem Nivå 2
    Är du säker?

4. krilleman_215
    Allvetare · Nivå 23
    Nej, skyddsröret ska ju självklart gå ända upp lagom högt under kopplingarna till blandaren!

Observera namnet: Skyddsrör!

Tex:

Edit:
    Diskmaskin ska ju dessutom ha avstängning ovan bänk!
    Installerades det?

5. E
    Medlem Nivå 2
    Ja, avstängning finns.

6. krilleman_215
    Allvetare · Nivå 23
    Avstängning ovan bänk? Just ovan bänk är försäkringsmässigt viktigt!

7. E
    Medlem Nivå 2
    Nån modern variant med batteridriven fjärravstängning. Måste jag be honom göra om det här alltså?

8. E
    Medlem Nivå 2
    Han hävdar att det får vara så här, eftersom det inte är något våtrum. Vad ska jag tro om det?

9. Needas
    Renoverare Nivå 5
    Eftersom det inte är ett våtrum så är det än viktigare att låta skyddsröret följa med upp.

10. S
    Medlem · Nivå 10
    Fråga honom varför han har ytterslang överhuvudtaget om den ändå inte behövs.
    Det är i passager där det kan skava som skyddsröret verkligen gör nytta.
    Sätter en femma på att han borrat ett för litet hål, så att skyddsröret inte fick plats.

Staffan

11. E
    Medlem Nivå 2
    Det var vi som förberett hålet, men han säger först nu att det är för litet Hur stor är risken för skada?

12. E
    Medlem Nivå 2
    Kan ju inte vara så svårt att koppla isär, borra större och koppla ihop igen?

13. -RB-
    Renoverare · Nivå 12
    Som tillägg till krilleman_215s bild så skall rören dessutom klamras strax under och över kopplingarna om blandaren har kopparrör. Annars bara klamring under kopplingarna.
    Jag hittar just nu inget i Säker Vattens anvisningar som säger att det måste gå upp, men man gör ju inte så som det är gjort.

14. E
    Medlem Nivå 2
    Å vad jag blir trött på hantverkare ibland. Extraröret några meter i källaren gör ju ingen glad.

15. M
    Medlem Nivå 9
    ...och var kommer svep eller konsol på ditt avloppsrör?

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: