Byggahus.se

Rör eller slang?

1. T
    Medlem Nivå 3
    Hej,
    Vilket är bäst egentligen? Fördelar / nackdelar?

Mvh TobbeG

2. E
    Medlem · Nivå 23
    Fördel med slang är att RÄTT använd blir det billigare, bättre och mycket snabbare, använder man slangen FELAKTIGT blir det i stort omöjligt att dra "tråd", det blir sämre och tar längre tid.

3. T
    Medlem Nivå 3
    Tack för svaret.
    Fel i det här fallet är för skarpa böjar eller kan man göra något annat galet?
    Vilken radie ska man hålla sig till?
    Mvh Tobbe G

4. M
    Medlem Nivå 2

billig

Billig slang kan också vara ett problem..köp lite kvalitet iaf tycker jag

5. pefo
    Medlem Nivå 10
    I mitt tycke det viktigaste är att fästa slangen bra så att man inte drar loss den när man drar i tråd. Detta gäller framför allt i början och slutet av böjar eftersom när man drar i tråden blir dragbelastningen störst på de klämmor som sitter närmast böjarna och har man otur hoppar slangen ur. Ett tips är att sätta klämmorna så att när man drar i tråd och slangen kan dras med så sitter spiken/skruven på den sida som slangen dras åt, typ på insidan av böjen. Alternativt sätter man på utsatta platser en klämma på varje sida. Gå inte under ca 15 cm i radie, speciellt om det ska in mycket tråd i slangen.

6. E
    Medlem · Nivå 23
    Fäst slangen med klammer eller ännu bättre med smältlim så att den blir "stum" då går det lättare att dra i tråd än om det vore rör.
    Dom två stora felen man gör med slang är för "sladdrig" läggning och för tvära böjar, men tänk även på att innerdiametern på slang är mindre än på rör så har man många trådar kan det vara ide att lägga 20 mm den biten i stället för 16.

7. D
    Medlem Nivå 4
    instämmer med föregående, gör man rätt så är det säkert kanon med slang.
    jag sprang på problem när jag skulle dra tråd i mina slangar,så nu kör jag rör istället , det är stabilt. (fick byta bort en del slang)

8. Constructum Domus
    Medlem Nivå 5
    Använd rör istället för slang om du vill kunna dra om ledningarna. Slang ställer nästan alltid till med problem om man behöver dra om.

Själv använder jag nästan bara rör nuförtiden.

9. E
    Medlem · Nivå 23
    Slang ställer bara till problem om arbetet är FELAKTIGT utfört i alla andra fall har den bara fördelar

10. F
    Medlem Nivå 7
    Tycker nog en kombination är smidigast. Har rör i taket där det är mycket raka sträckor, rören är styvare och enklare att klamra. I väggar med mer böjar har jag slang där det är mycket smidigare, och riktigt fastsatt inga problem att dra i FK:n i.
    Men det är bara vad jag tycker. Rekommenderar PM Flex slang. Finns även med färdigdraget tv-tele-data i andra färger. En fördel när du ska leta upp rätt slang om 30 år...

11. F
    Medlem · Nivå 10
    Rör rör och rör.. Gillar inte slang utan föredrar riktiga dragningar med riktiga böjar. Visst det är en konst att dra rör lik väl som slang. Men tycker resultatet och framförallt när man kommer senare och vill göra om att det är 10 ggr lättare då det är sällsynt att slangen riktigt. Oftast görs misstaget att man bara fäster vi ändarna och några få ställen på vägen.
    Riktigt draget så skall inte slangen skilja sig närmvärt från en dragning med rör, när det gäller hur rakt det går, och hur väl det sitter fast.

Och jag kan säga. Va glada så länge ni slipper allt vad halonfria rör heter

12. P
    Medlem Nivå 8
    Du är glad att du har halogenfria rör och kablar den dan det brinner hemma hos dig...

13. P
    Medlem Nivå 3
    OT-apropå: Jag har metall-flexrör i väggarna hemma (sent 50-tal) men det är förbjudet sedan länge va ?

14. E
    Medlem Nivå 12
    Varför då?

15. E
    Medlem · Nivå 23
    Då fräter inte syran som, skulle bildats av pvc, inte upp kretskorten i din uppbrunna dator