Byggahus.se

Rökrör

1. D
    Medlem Nivå 5
    Har frågat detta förut, men fick inget svar då. Hoppas att någon vet denna gång. Får man sätta ett rökrör från en kamin i rummet intill pannrummet och sedan dra rökröret genom väggen till pannrummet och 2 meter i pannrummet tills man når skorsten? Höjd skillnaden blir kanske 1 meter. Det ska vara lätt att sota säger man väl, men då kan man väl bara sätta en lucka på röret?

Tacksam för alla svar!

2. knekten
    Medlem Nivå 8
    Kanske kan gå om röret är isolerat där det går igenom väggen,bäst att ringa sotmurre i din kommun och fråga.Vet inte hur det blir att trä ett varmt rökrör igenom en vägg ur brandsäkerhetsynpunkt.

3. D
    Medlem Nivå 1
    Jag hade samma problem , så jag tog dit sotaren han sa det gick bra men glömde nämna det där med isolering i genom föringen ... min vägg är gjord i hålbetong . Så min Fråga blir hur mycket isolering bör man ha vid genomförning i hålbetong ?

4. I
    Medlem Nivå 1
    minst 60mm

5. 2
    Medlem Nivå 11
    60 mm om röret går genom betong??
    Då behövs nog ingen isolering kan jag tänka mej, Kanske därför sotaren inte sa nått om det..

6. D
    Medlem Nivå 1
    Nu har sotarn varigt å godkänt min installation & han sa att det inte behöver var någon isolering i obrännbara väggar , men att det var bra om man hade lite plats för rökröret att röra sig

7. I
    Medlem Nivå 1
    Fann säkert ingen anledning att klanka ner på din installation, bra sotare kanske... dock skall det generellt vara isolerat i annat rum än det eldstaden står i ,gäller även sotluckor.

8. D
    Medlem Nivå 1
    Jag har isolerat röret i rummet efter genomföringen (50mm stenull) ;) sotaren har ett ryckte om att vara allt annat än bra