Byggahus.se

Rökmaskin till villalarm

1. J
    Medlem · 14 inlägg

jernstrom

Medlem
    Hej!

Håller på att installera ett nyinköpt RCO Freewave-larm.
    Tanken slog mig då att ett av de bästa sätten att
    stänga tjuvar ute vore att snabbt fylla huset med rök,
    gärna kombinerat med blixtljus för att ytterligare förstärka effekten, alternativt minska behovet av rök.

Jag har sett att "professionella" larmsystem har
    rökmaskiner som kostar i storleksordningen 20 kSEK.

Känner någon till billigare varianter som kan fungera?
    Finns det olika sorters rökmaskiner/rökvätskor?
    Jag tänker då på att det inte skall bli någon oljefilm på
    grejerna efter att larmet löst ut?
    Kan röken ledas i rör till olika delar av huset?

/Björn

2. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Göteborg · 8 337 inlägg

Johan Gunverth

Diversearbetare

Re: Rökmaskin till villalarm

Röken består av upphettad glykol som löser upp sig självt efter ett tag. Påverkar varken ytor, elektronik eller människor. Du får dock inte använda blixtljus i samband med rök eftersom det kan utlösa epileptiska anfall. Även på fullt friska människor.

Har installerat dessa larm på tidigare arbetsplatser och de är otroligt effektiva. Hade ett larm en gång och en granne som såg hela förloppet berättade hur buset i princip "vände i dörren".
    Ketab i Bollebygd tillverkar och säljer dylika anläggningar.

3. X
    Medlem · Stockholm · 153 inlägg

xrister

Medlem
  4. M
    Medlem · 1 044 inlägg

muppen

Medlem

annars effektivt sätt att stoppa tjyven-att han får ett ep-anfall menar jag, det han gör är ju inte lagligt...

5. KarlXII
    Medlem · 3 348 inlägg

KarlXII

Medlem

Jobbigt om det falsklarmar, t.ex om man aktiverat undervåningen och tonåringen kommer hem sent... ;)

Annars toppenbra med rök.

6. wertok
    Medlem · Skåne · 1 228 inlägg

wertok

Medlem

Jag kan bara hålla med, varför denna omtanke om skurken? Det värsta jag kan tänka mig är att komma på en tjuv i mitt hus, inte av den anledning att han är där utan att jag är orolig för vad jag kommer att göra med honom. Adrenalinet pumpar bara jag tänker tanken. Tanken på olaglig hagelbössa har också tänkts men det vågar man väl knappt erkänna...

7. wertok
    Medlem · Skåne · 1 228 inlägg

wertok

Medlem

Inte bra för 1½-åringen antar jag... :surprised:

8. O
    Medlem · 1 061 inlägg

OLHA

Medlem

Tja, vi fick inbrott en gång för 12-15 år sen. Bodde då i ett hus som låg så att enda sättet att ta sig in via altanen var att först smyga över gräsmattan på vintern cirka 20 meter. Sen klättra uppför en sprängstensbergvägg och därefter klättra upp 3.5-4 meter upp till altanen/balkongen. Vilket två djupingar i 16-18 års åldern gjorde.

Smarta som dom var öppnade dom balkongdörren, gick in i vardagsrummet. Genom köket in mot ett sovrum. Där min Rottweiler sov... ;D ;D ;D

Killarna flydde samma väg dom kom, Man kunde följa spåren i snön utanför samt blodspår på balkongen hur det hade gått till. Dom hade alltså i vild panik kastat sig utför balkongen, landat i sprängstenen efter ett konstigt fall på totalt kanske 7 meter!!! En av dom hade tagit typ5-6 steg och säckat ihop på gräsmattan. den andra vände åter från skogen och hjälpte/släpade honom därifrån. ;D ;D ;D

Dock när vi kontaktade polisen, sa dom att dom inte hoppades tjuvarna skulle åka dit då vi var ansvariga för vår hund... :(

Då skulle vi varit rökta, för att återknyta till rubriken!....

Konstigt... ???

9. G
    Medlem · 1 114 inlägg

Hur blir det om nån granne larmar brandkåren pga röken? Får ni inte pröjsa falsklarmet själva?
    Epilepsi med rök & blixtljus vete fasen...finns väl på vartenda dansgolv?

10. R
    Medlem · Skåne · 638 inlägg

Rena

Medlem

Vad jag hört av en larminstallatör som sysslar med stora anläggningar är att det krävs massa pappersarbete innan man sätter rökanläggningar i drift. Just som du säger så måste man berätta för brandkår, vaktbolag och liknande att man installerat rök.
    Sen skall man nog se till att ha ett larm som hanterar A & B-larm. Så att rökmaskinen bara löser ut om det är ett A-larm.

11. A
    Medlem · 499 inlägg

AAA

Medlem

Vi hade ett sådant här larm på jobbet. Även om leverantören svor på sin pappas grav att det inte skulle bli några problem med film eller fukt så efter ett par utlösta larm så hade rökvätskan sugits in i hårddiskarna på våra servrar, vilka sonika vägrade starta. Kontrollera noga vad det är i vätskan och be att få göra upprepade försök och kolla att det verkligen inte blir beläggning.

Vore synd på plasmaskärmen, DVDn, PCn och allt vad det nu är man vill skydda.

Berit

12. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Göteborg · 8 337 inlägg

Johan Gunverth

Diversearbetare

Som svar på en del frågor.
    - Det krävs pappersarbete till Räddningstjänsten för röklarm. Det gör larmfirman.
    - Rök och blixt kan framkalla epilepsi. Larmfirman som installerade var mycket bestämda på den punkten. Det behövs desstuom ingen blixt eftersom det blir becksvart av (den vita) röken.
    - Glykolen förekommer i en så liten mängd att den löses upp avluften. Det är alltså inte vanlig kylarglykol, utan antagligen (giftfri) propylenglykol. Har aldrig hört att den skulle skada elektronik.

13. S
    Medlem · 811 inlägg

SkaneErik

Medlem

Har själv funderat en del på det där att man kan bli åtalad ifall tjuven skadar sig på tomten, t.ex. halkar på en osaltad gång.. ;) Det där med rök verkar kul, tänk vad imponerade gästerna som springer igång larmet ska bli! ;D ;D ;D

14. N
    Medlem · 155 inlägg

NordiCs

Medlem

Men om man har en skylt uppsatt som "inte går att missa ", typ som "Varning för hund, intrång sker på egen risk" så borde man gå fri. Detta eftersom inbrottstjyvarna blivit förvarnade om hunden.

Borde ju vara samma sak som skyltarna som varnar för halka, de är ju för att "skriva" sig fri från skulden ifall nån halkar.

Kommer själv att sätta upp en skylt vid vår infart som informerar om Privat mark och olovligt intrång sker på egen risk...... Då borde jag ju vara friskriven från det mesta :-/

Ett annat exempel på skylt från USA:
    "Is there life after death ? Tresspass here and find out ..."
    ;D ;D

15. R
    Medlem · 209 inlägg

Roger_B

Medlem

Här är ett exempel på hur egna larmanordningar kan orsaka problem. Sen har historien urartat till att inte bara beröra frågan vad man får göra för att skydda sin egendom.

http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/viewtopic.php?t=72664

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.