2 621 läst · 5 svar
3k läst
5 svar
Röklukt via ventilation
Hej
Grannen eldar i kaminen. Röklukten kommer in i mitt hus via ventilation och luftintaget. Har ett ftx system med värmeväxlare. Finns det något filter att installera i värmeväxlaren som kan ta bort (minska) röklukten?
/Jonas
Grannen eldar i kaminen. Röklukten kommer in i mitt hus via ventilation och luftintaget. Har ett ftx system med värmeväxlare. Finns det något filter att installera i värmeväxlaren som kan ta bort (minska) röklukten?
/Jonas
Hej,
börjat uppleva exakt samma problem. Vet inte om grannen eldar sur ved men när vinden ligger på mot oss drar friskluftsintaget in rök och sprutar ut i huset.
Vi har en gammal temovex ftx så har provat köpa kolfilter som jag klippt till och satt innanför ventilationsgallret på friskluftsintaget.
Får se om det fungerar innan jag pratar med grannen.
Har du kommit fram till något själv?
börjat uppleva exakt samma problem. Vet inte om grannen eldar sur ved men när vinden ligger på mot oss drar friskluftsintaget in rök och sprutar ut i huset.
Vi har en gammal temovex ftx så har provat köpa kolfilter som jag klippt till och satt innanför ventilationsgallret på friskluftsintaget.
Får se om det fungerar innan jag pratar med grannen.
Medlem
· Sörmland och stan
· 28 877 inlägg
Hopplöst med denna milda vinter och all vedeldning p g a energikrisen. Hela Vasastan luktar surt vissa regniga dagar när det vedeldas i kakelugnar och röken slår ned. Värst luktar som vanligt björkved, det som stadsborna gillar att elda. Betulin.
J jonaskarl skrev:
P Perham skrev:Hej. börjat uppleva exakt samma problem. Vet inte om grannen eldar sur ved men när vinden ligger på mot oss drar friskluftsintaget in rök och sprutar ut i huset.
Vi har en gammal temovex ftx så har provat köpa kolfilter som jag klippt till och satt innanför ventilationsgallret på friskluftsintaget. Får se om det fungerar innan jag pratar med grannen.
Jag har fruktansvärda problem när grannar eldar. Jag får stänga av och på ventilationen flera gånger om dagen och jag öppnar fönster & dörrar för att känna om det är rökluktClaes Sörmland skrev:

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 44 392 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 44 392 inlägg
Kommunens avdelning för miljö och hälsa kan ha synpunkter om folk eldar så att det blir för stor störning för deras grannar. Kan t.ex. komma med föreläggande om högre skorsten, antal eldningsdagar per vecka etc.
Klicka här för att svara