Hej

Grannen eldar i kaminen. Röklukten kommer in i mitt hus via ventilation och luftintaget. Har ett ftx system med värmeväxlare. Finns det något filter att installera i värmeväxlaren som kan ta bort (minska) röklukten?

/Jonas

• Gilla
Vasan1628
  • Laddar…
Hej,

börjat uppleva exakt samma problem. Vet inte om grannen eldar sur ved men när vinden ligger på mot oss drar friskluftsintaget in rök och sprutar ut i huset.

Vi har en gammal temovex ftx så har provat köpa kolfilter som jag klippt till och satt innanför ventilationsgallret på friskluftsintaget.

Får se om det fungerar innan jag pratar med grannen.

Har du kommit fram till något själv?

• Gilla
Vasan1628
  • Laddar…
Hopplöst med denna milda vinter och all vedeldning p g a energikrisen. Hela Vasastan luktar surt vissa regniga dagar när det vedeldas i kakelugnar och röken slår ned. Värst luktar som vanligt björkved, det som stadsborna gillar att elda. Betulin.

• Gilla
Vasan1628
  • Laddar…
J jonaskarl skrev:
Hej. Grannen eldar i kaminen. Röklukten kommer in i mitt hus via ventilation och luftintaget. Har ett ftx system med värmeväxlare. Finns det något filter att installera i värmeväxlaren som kan ta bort (minska) röklukten? /Jonas
P Perham skrev:
Hej. börjat uppleva exakt samma problem. Vet inte om grannen eldar sur ved men när vinden ligger på mot oss drar friskluftsintaget in rök och sprutar ut i huset.
Vi har en gammal temovex ftx så har provat köpa kolfilter som jag klippt till och satt innanför ventilationsgallret på friskluftsintaget. Får se om det fungerar innan jag pratar med grannen.
Har du kommit fram till något själv?
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hopplöst med denna milda vinter och all vedeldning p g a energikrisen. Hela Vasastan luktar surt vissa regniga dagar när det vedeldas i kakelugnar och röken slår ned. Värst luktar som vanligt björkved, det som stadsborna gillar att elda. Betulin.
Jag har fruktansvärda problem när grannar eldar. Jag får stänga av och på ventilationen flera gånger om dagen och jag öppnar fönster & dörrar för att känna om det är röklukt :sick:

Samma här. Stänger av ventilationsaggregatet så fort jag känner lukt. Som tur är eldar ingen på natten här iaf.

• Gilla
Vasan1628
  • Laddar…
BirgitS
Kommunens avdelning för miljö och hälsa kan ha synpunkter om folk eldar så att det blir för stor störning för deras grannar. Kan t.ex. komma med föreläggande om högre skorsten, antal eldningsdagar per vecka etc.

• Gilla
Perham och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.