Kära forum, jag behöver hjälp. Har panna Focus Eco som konverterades med pelletsbrännare Viking bio 20 år 2008. Eldningen har fungerat bra sedan dess. I slutet på eldningssäsongen i våras kände jag svag men tydlig röklukt i pannrummet när brännaren gick. Samma nu vid säsongsstart. Skorstenen sotades i januari, inga fågelbon i skorstenen, pannan sotar jag själv regelbundet. Bra drag vid motdragsluckan. Ingen synlig rök. Har också bytt till ny glasfiberfläta i tätning mellan lucka och eldstad.
Visst ska draget normalt suga med sig alla spår av brandlukt ut? I så fall, har draget försämrats på något sätt jag inte kan se? Eller eldar pannan för hårt? Tilläggas ska att att jag ända sedan pelletsbrännaren installerades bara använder den ena av de två bafflarna, det har funkat bra.
Jag kortade matarskruven några dm för ett par år sedan när jag bytte till bulkförråd. Kan detta ge för stor dos? (Men det borde ju i så fall märkts tidigare)
Tacksam för idéer!
Visst ska draget normalt suga med sig alla spår av brandlukt ut? I så fall, har draget försämrats på något sätt jag inte kan se? Eller eldar pannan för hårt? Tilläggas ska att att jag ända sedan pelletsbrännaren installerades bara använder den ena av de två bafflarna, det har funkat bra.
Jag kortade matarskruven några dm för ett par år sedan när jag bytte till bulkförråd. Kan detta ge för stor dos? (Men det borde ju i så fall märkts tidigare)
Tacksam för idéer!
Produkter som diskuteras: "insektsnät"

Insektsnät
Insektsnät är ett effektivt sätt att hålla oönskade insekter borta från hemmet, samtidigt som det tillåter frisk luft att cirkulera. De är särskilt användbara under sommarmånaderna när fönster och dörrar ofta hålls öppna.
Läs mer
Nuvarande intag är ett runt hål med diameter 200 mm, sprillans nytt insektsnät är det också.
Det konstiga är att lukten känns tydligast på pannans framsida, precis under den svarta instrumentpanelen (se bild) Finne det någonting där bakom som kan läcka, och spelar det någon roll i så fall, eller ska lukt ändå sugas ut med bränngaserna?
Det konstiga är att lukten känns tydligast på pannans framsida, precis under den svarta instrumentpanelen (se bild) Finne det någonting där bakom som kan läcka, och spelar det någon roll i så fall, eller ska lukt ändå sugas ut med bränngaserna?
Möjligen är tätningen vid sotluckan lite dålig, det luktar mest där. Men - visst ska välnröklukten sugas ut den lättaste vägen, alltså genom skorstene - när allt är som det ska??
Då till frågan om motdragsluckan (Tigex 25). Jag förstår inte riktigt hur den fungerar. Motvikten är nästan ända uppe vid luckan, så den står vidöppen vid eldning. Ska det vara så?
Minskar undertrycket i pannan ju öppnare luckan står eller är det tvärtom?
Då till frågan om motdragsluckan (Tigex 25). Jag förstår inte riktigt hur den fungerar. Motvikten är nästan ända uppe vid luckan, så den står vidöppen vid eldning. Ska det vara så?
Minskar undertrycket i pannan ju öppnare luckan står eller är det tvärtom?
Motdragsluckans motvikts centrum skall stå 20 mm från inre stoppet vid luckan för Viking Bio.
Manual https://www.spxflow.com/en/assets/pdf/Tigex25_InstructionSV.pdf
Manual https://www.spxflow.com/en/assets/pdf/Tigex25_InstructionSV.pdf
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden