Jag har känt av röklukt i köket i flera månader nu, och börjar tröttna på att vädra hela tiden, skulle vara tråkigt och behöva flytta också. Jag har märkt att där det luktar mest är under diskhon, jag kollade för att se hur det såg ut under och jag ser att det är en stor lång spricka och avlångt hål intil golvet/väggen (här det luktar som starkast). Någon som vet hur jag ska gå till väga för att för att bli av med det här problemet? Skulle stenull/glasull kunna funka för att göra det tätt och stoppa röklukten?

• Spricka och hål vid golv och vägg under diskho där röklukt upptäckts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spricka och hål vid rör under diskho, tecken på rökluktproblem i kök.
    Skapa konto
  • Spricka och hål vid golvet under diskbänksskåp där röklukt är som starkast.
    Skapa konto
  • Vattenrör med spricka och hål nära golvet vilket kan vara orsak till röklukt under diskho.
    Skapa konto
BirgitS
Det där är fastighetsägarens problem så om det gäller en bostadsrätt behöver du kontakta styrelsen och säga till att brandskyddet mellan din och grannens lägenhet är felaktigt. Det är ju meningen att en brand inte ska kunna sprida sig så enkelt mellan två lägenheter.

• Gilla
IAMWEASEL
  • Laddar…
Köp en rulle drevremsa och pressa ner i springorna.

• Gilla
IAMWEASEL
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det där är fastighetsägarens problem så om det gäller en bostadsrätt behöver du kontakta styrelsen och säga till att brandskyddet mellan din och grannens lägenhet är felaktigt. Det är ju meningen att en brand inte ska kunna sprida sig så enkelt mellan två lägenheter.
Det är en hyresrätt. Varken Hyresvärden eller grannen som röker verkar vara intresserade av att åtgärda det här problemet, hyresvärden är det mycket snack och lite verkstad på, säger att han ska skicka någon som ska titta på felet men har inte kommit någon på en månad nu.

Tidigare hade jag problem med spisfläkten, sa att han skulle skicka en elektriker, kom aldrig någon. JAG måste ringa han för att det ska hända nåt, flera gånger, ringer inte upp en. Grannen som röker säger att han inte känner av någon röklukt (t.o.m inte i sin egen lägenhet..) Säger att ”jag röker på balkongen”, Och säger ”det måste komma från någon annanstans”, JO, tjena… Vad ska jag göra?

BirgitS
Hyresgästföreningen, hyresnämnden?

E etompau skrev:
E etompau skrev:
Får göra det och testa.

Bästa svaret

Jag hade också testat med en rulle drev, alternativt testat någon typ av fog på tub. Kostar noll och ingenting men är lätt att applicera och det behöver du inte snåla med.

En seg hyresvärd är det bara att skita i vad gäller åtgärd, och givetvis så vill du bara bli kvitt röklukten så det är bättre än att dra igång hela rättsprocessen (som jag dock också kan anse vara korrekt).

Hade också informerat hyresrättens ägare om åtgärden, bara så att du inte får någon skum reprimand av någon miserabel anledning.

• Gilla
IAMWEASEL
  • Laddar…
Jag tätade allt med drevremsa längs hela golvet igår (sett till så det är tätt ordentligt) Jag har även bomat igen dörrarna med silvertejp till diskhon för att kolla om det skulle komma rök från nån av rören där inne. Idag när jag öppna skynket till köket luktar det fortfarande lika stark röklukt i köket. Jag har en kolfilterfläkt så det kan inte komma därifrån. Vart fan kommer röklukten ifrån, någon som har några idéer? Där jag inte har tätat är bakom kylskåpet där sprickan/hålet fortsätter, skulle det vara en bra en idee att täta där bakom också eller längs hela vägen?

• Tätningsarbete vid golvets kant med drevremsa och silvertejp på röranslutning.
    Skapa konto
Skulle kunna vara en granne som har bytt kolfilterfläkten mot en evakueringsfläkt. Murade ventilationakanaler i väggarna är ofta otäta och läcker ofta till varandra, så att en grannes matos/rök trycks ut hos en annan granne.

Det finns många trådar om det här på forumet.

Har jobbat som fastighetsskötare.
Vanligaste problemet när man får in grannarnas lukter, är att man själv satt igen sin tilluft, och drar luft från grannen isf sina egna ventiler.

Nr 2 är att grannen monterat een otillåten fläkt.

• Gilla
jonko
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Vanligaste problemet när man får in grannarnas lukter, är att man själv satt igen sin tilluft, och drar luft från grannen isf sina egna ventiler.

Efter att ha spenderat närmare 10 år i samma bransch så skriver jag under på det, det var väldigt sällan tilluften inte var stängd hos den som hade problem med lukt.

Hade dock en kåk som det drog upp rök genom bjälklaget i och trots stambyte där lgh ovanpå revs stomren fick vi inte stopp på det. Där var det dock rökning på den nivån att totalsanering ink byte av alla snickerier behövdes minst än ett år efter renovering..

Redigerat:
Isakare Isakare skrev:

Alti Alti skrev:
Skulle kunna vara en granne som har bytt kolfilterfläkten mot en evakueringsfläkt. Murade ventilationakanaler i väggarna är ofta otäta och läcker ofta till varandra, så att en grannes matos/rök trycks ut hos en annan granne.

Det finns många trådar om det här på forumet.
Jag har inte känt av nån matos inne i köket från grannen, enbart röklukt. Dom enda gångerna jag känner av det är när han har balkongdörren öppen.

Redigerat:
Isakare Isakare skrev:

Jag har hittat ett avlångt hål intill väggen bredvid spisen till vänster som har vad det ser ut att vara en fyrkantig tilluftsventil längre upp i väggen, den är öppen lite, har känt att det luktar röklukt här ifrån. Ska jag bara stänga luckan till ventilen? Eller tejpa igen allt?

Så här ser det ut

• Avlångt hål bredvid spisen med synlig tilluftsventil i övre delen av väggen.
    Skapa konto
  • Avlångt hål intill väggen under köksskåp nära spisen med en delvis öppen fyrkantig ventil upptill.
    Skapa konto
  • Kökshörn med vit spis och fläkt, fyrkantig tilluftsventil på vägg ovanför avlångt hål nära golvet.
    Skapa konto
  • Kök med vita skåp och en öppen tilluftsventil nära golvet till vänster om spisen.
    Skapa konto
Har inte känt någon röklukt från frånluftsventilen i vardagsrummet

• Frånluftsventil i taket mot en vägg med blommigt mönster, inga röktecken synliga.
    Skapa konto
Någon som vet vad det är för ventil intil väggen längst upp bredvid spisfläkten? (och vad den har för syfte) Ska den vara lite öppen (som jag har sett att den är) eller helt öppen, eller kanske stängd?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.