5 511 läst · 4 svar
6k läst
4 svar
Rökgasfläkt till Braskamin
Planerar att sätta in en braskamin med tillhörande skorsten (det finns ingen murstock i huset). I en av offerterna som jag fått in står det att "ev. kan rökgasfläkt behövas". Vid en följdfråga vad det i så fall skulle kosta så visade det sig att det går på 17.000, dvs lika mycket som själva installationen. De kan dock inte ge något svar på om den kommer behövas eller ej - och har heller inget bra svar på hur de ska veta det om några månader när de gör installationen... 
Kaminen (en Contura 556) kommer stå på övre plan i ett hus med platt tak (2,4 m takhöjd), dvs skortstenen kommer bli lite drygt 3 m. Vi kommer ansluta friskluft direkt till kaminen, vilket borde bidra till att ge bättre drag.
Vill höra era synpunkter. Behövs fläkten eller ej? Hur kan jag ta redan på det? Hur dåligt kan det bli utan fläkt? Hur mycket bättre blir det med fläkt? Osv?
Tacksam för all input!
Kaminen (en Contura 556) kommer stå på övre plan i ett hus med platt tak (2,4 m takhöjd), dvs skortstenen kommer bli lite drygt 3 m. Vi kommer ansluta friskluft direkt till kaminen, vilket borde bidra till att ge bättre drag.
Vill höra era synpunkter. Behövs fläkten eller ej? Hur kan jag ta redan på det? Hur dåligt kan det bli utan fläkt? Hur mycket bättre blir det med fläkt? Osv?
Tacksam för all input!
Intressant. Det var ju väsentligt lägre än 17.000. Beträffande kostnad för eldragning så tolkar jag priset som jag fick som en schablon. De har inte kollat något specifikt på möjligheterna att dra upp el i detta fall.exerg skrev:
Men förhoppningsvis kan jag alltså klara mig utan detta. Någon annan som har någon idé kring behovet av fläkt eller ej?
Du kommer ju kommer ju att få en skorsten på över 3.5m, och det tycker inte jag ska vara något problem för rätt drag..
Tror det borde ge dig mellan 10-12Pa..
Inget jag kan garantera dock, men det låter som det ska gå..
Tror det borde ge dig mellan 10-12Pa..
Inget jag kan garantera dock, men det låter som det ska gå..
Medlem
· Skåne
· 45 inlägg
Det borde fungera alldeles utmärkt utan fläkt. Vi hade liknande dimensioner på en öppen spis i sommarstugan och det funkade även om det hade oddsen emot sig som öppen spis med stor öppning.
Rökgasfläkt vill man ju gärna undvika då de kan låta ganska mycket...
Rökgasfläkt vill man ju gärna undvika då de kan låta ganska mycket...