8 533 läst · 12 svar
9k läst
12 svar
Rök ur pelletsbrännaren
Har en lite äldre pelletsbrännare.
Själva pelletsbehållaren har en lucka som måste vara stängd för att den ska fungera. När jag öppnar luckan är det lite vit, tjockare rök i behållaren,som kommer från där skruven går ut. Verkar vara något litet baksug eller nåt. Fläkten är ny och fungerar bra. Vad kan det vara för fel?
Tacksam för svar och ideér.
Själva pelletsbehållaren har en lucka som måste vara stängd för att den ska fungera. När jag öppnar luckan är det lite vit, tjockare rök i behållaren,som kommer från där skruven går ut. Verkar vara något litet baksug eller nåt. Fläkten är ny och fungerar bra. Vad kan det vara för fel?
Tacksam för svar och ideér.
Ingen fjong i skorstenen? Normalt sett skall skorstenen se till att det blir ett undertryck i pannan.
Det är inget fel. Jag har en pelletsbrännare från Sonnys maskiner och den ryker också in om inte behållaren är tät. Det har t.ex. kommit rök från en popnit eller om packningen ligget fel. Öppnar jag luckan stannar fläkten.
Inte särskilt ovanligt att man måste eftersota när sotarn varit där. Annars tänder man som vanligt för hand efter att ha lagt en rejäl näve pellets i brännkoppen varefter man tar en rejäl kaffepaus innan man trycker på startknappen. Tryck inte igång den så fort du tänt utan låt det brinna utan att fläkten är igång i 20 min. Då har draget kommit igång.
Rode:
Om du har en EcoTec som du behöver tända manuellt så är det med största sannolikhet en Ecotec A3:a som du har.
Kommer de upp vit rök via påfyllningsröret för pellets så är slussvingarna dåliga (hårda/böjda/trasiga).
Dvs det är dax att byta dessa då slussvingarna är en förbrukningsvara och skall bytas med jämna mellanrum, ca 1-2 år, lite beroende på hur mycket den går och hur pelletsen ser mm mm.
En uppsättning slussvingar kostar omkring 300-400 kr och tar omkring 0,5-1 timme att byta lite beroende på om du har gjort det innan eller inte. Om jag inte minns fel så finns det en video på YouTube där någon visar hur man byte slussvingar på en Ecotec A4 vilket förvisso inte är exakt lika din brännare men principen är den samma.
Var i Halland bor du? Bor själv utanför Kungsbacka, tänkte mest på om du ville ha fler tips. Har själv kört Ecotec A3 i över 12 år men bytte till en Ecotec Bioline förra året. Så jag har bytt några omgånger slussvingar......
Om du har en EcoTec som du behöver tända manuellt så är det med största sannolikhet en Ecotec A3:a som du har.
Kommer de upp vit rök via påfyllningsröret för pellets så är slussvingarna dåliga (hårda/böjda/trasiga).
Dvs det är dax att byta dessa då slussvingarna är en förbrukningsvara och skall bytas med jämna mellanrum, ca 1-2 år, lite beroende på hur mycket den går och hur pelletsen ser mm mm.
En uppsättning slussvingar kostar omkring 300-400 kr och tar omkring 0,5-1 timme att byta lite beroende på om du har gjort det innan eller inte. Om jag inte minns fel så finns det en video på YouTube där någon visar hur man byte slussvingar på en Ecotec A4 vilket förvisso inte är exakt lika din brännare men principen är den samma.
Var i Halland bor du? Bor själv utanför Kungsbacka, tänkte mest på om du ville ha fler tips. Har själv kört Ecotec A3 i över 12 år men bytte till en Ecotec Bioline förra året. Så jag har bytt några omgånger slussvingar......
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 357 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 357 inlägg
Jag har också haft en Ecotec (visserligen Bioline 20) en stund innan jag rev ut hela rasket. Slussvingarna är inte speciellt svårt att byta ut, det fixar du lätt själv om du inte har tummen mitt i handen.
http://www.youtube.com/watch?v=DgY68jUv-cc
Här finns det mesta, bra och snabb service har jag fått iaf!
http://www.heleniusbioenergi.se/index.php?option=com_content&view=article&id=101&Itemid=124
http://www.youtube.com/watch?v=DgY68jUv-cc
Här finns det mesta, bra och snabb service har jag fått iaf!
http://www.heleniusbioenergi.se/index.php?option=com_content&view=article&id=101&Itemid=124
Redigerat:
Att byta slussvingar innan du löst dragproblemet är inte lösningen. De nya vingarna blir fort stela som pergamentpapper då de får för mycket rök på sig .Draget i pannan skall vara såpass att du i princip skall kunna öppna vedluckan utan att det ryker in. Inrikta dig på att få drag i pannan .Sota ur pannans rökkanaler och få bort sotet som sotaren troligen lämnat kvar i kröken där pannröret ansluter till den vertikala skorstenskanalen och tänd sedan för hand tills draget kommit igång.I A3.ans tidiga början fick man ibland dra en 9 mm slang från trycksidan av fläkten och fram till internförrådet för att skapa ett övertryck där vilket förhindrade tillbakarykning vid påfyllningsslangen. På senare modeller finns detta redan gjort från fabrik