Byggahus.se

Rök mellan rökrör och vägg - varför? Samt "smällar" i pannan

  1. H
    Medlem Nivå 3
    Såg en konstig sak igår när jag tände i pannan. Det sipprade ut rök ur väggen där rökröret som kommer ifrån pannan går in i väggen. Det kan väll aldrig vara bra, eller?

    Detta varade bara under en liten stund, under upptändning av pannan. När pannan sedan var i drift så fanns ingen tendens till rökläckage ifrån vägg/rökrör

    Men så hände en annan sak som ja ej aldrig hört förut. Det liksom small i pannan flera ggr, typ som när en bil baktänder. Kikade man på baksidan av pannan så såg man hur elden liksom "exploderade" så att det syntes i spjället där man vanligtvis aldrig ser annat än ett svart mörkt hål.


    Pannan är en ATMOS DC 30 SF
     
  2. ylven
    Medlem · Nivå 9
    Röken som kommer ut där rökröret går in i skorstenen beror på att det inte är helt tätt där, uppenbarligen. Att det bara sker i samband med uppstart beror på att det blir övertyck i skorstenen precis när du startar upp. När väl eldningen kommer igång så blir draget i pannan så bra att skorstenen istället suger in luft där. Jag skulle vilja påstå att det bara är ett problem om du störs av röklukten. Om det är tillräckligt stort mellanrum kan du dreva med något slags värmebeständigt drev.

    Smällarna är jag inte lika säker på. Funderar på om det kan vara så att veden hade hängt sig och rasade ner vilket orsakade dessa smällar. En annan teori är att du har för mycket primärluft på.
     
  3. Jaarmanen
    Medlem Nivå 4
    Jag har precis samma fenomen in min Atmos DC50SF. Att det läcker ut rök när man tänder beror som sagt på att det bli övertryck i rökröret. Om man som jag har lite ojämnt drag i skorstenen (ingen dragbegränsare) så trycker rökgasfläkten ut mer rökgaser i röret än vad skorstenen kan ventilera ut när rökgaserna är kalla precis efter att man tänt pannan. Läckaget blir värre om man har någon av luckorna öppen (påfullnings eller uraskningsluckan alltså) eftersom fläkten då jobbar mot ett mindre undertryck än om man tar luften via det normala luftintaget.

    Smällarna beror till 99% sannolikhet på luft i laddkretsen. När jag startade upp pannnan och sänkte hastigheten på laddomaten lite för tidigt lät det till slut som om någon sköt på pannan med en pistol! efter att jag höjt pumpen till högsta läget igen så slutade det och nu när jag fått ur all luft ur systemet har smällande slutat trots att jag gått ned på läge 2 på laddomaten igen.

    Sannolikt så bildas det ångblåsor som sen rusar ut i systemet med hög hastighet, nytt vatten kommer in via returen, förångas och så börjar cykeln om. När man få större genomströmning så blir det istället ett konstant flöde och smällarna upphör. Sen har Atmospannorna en tendens att "baktända" och skicka ut gnistor och rök via primärluften om fläkten slår ifrån p.g.a. uppnådd maxtemp. Det uppstår när pannan är fulladdad och kommer upp i hög temp. Min lösning på det var att låta dragluckan (sitter en hydromekanisk dragregulator på min panna) stänga en bit innan driftstermostaten slår ifrån. Då stoppar fläkten sällan eller aldrig utan pannans driftstemp regleras mer av dragbegränsaren och laddomatens termostat.
     
  4. H
    Medlem Nivå 3
    Njae, smällarna är som sådana att elden låter som att den dör ut å så plötsligt - ett högljutt "floff" - tänder den våldsamt så att det ser ut som en raketmotor sitter monterad i spjället för en tiondels sekund... Lite läbbigt tycker ja - vågar ju inte gå ifrån pannan när den håller på så...

    Verkar mest förekomma när jag har askat ur pannan eller om den stått längre än ett dygn utan att man tänt utan istället kört elpatron...

    Dags att bli orolig för att elda?

    Jag tycker att det är jäkligt obehagligt
     
  5. slipperman
    Medlem Nivå 6
    Villd spekulation: Jag tror att det är gengassmällar, dvs det bildas gengas som av någon anledning inte tänder först. Det är rätt vanligt under vissa omständigheter när man eldar pellets, har jag förstått, och det är väl möjligt att man under vissa driftförhållanden kan få samma effekt vid vedeldning. Experimentera lite med tilluftsinställningarna och se om du får stabilare drift.
     
  6. Jaarmanen
    Medlem Nivå 4
    halvordsson, du behöver inte vara orolig för att fortsätta elda i pannan men i min erfarenhet så kan Atmospannorna vara lite tjuriga ibland. Jag har haft även den typ av "puffar" som du beskrev och för mig uppstår de när jag får för kraftig förgasning i vedmagasinet så att fläkten inte riktigt hinner med att transportera undan rökgaserna. Det verkar som om förbräningen vänder under någon sekund p.g.a. övertryck i efterbrännkammaren för att sedan vända tillbaka igen när trycker normaliserats igen. Några saker som jag exprimenterat med för att få bort problemet:

    1. Om du har dragregulator på pannan så låt den stänga vid lägre temp än driftstermostaten så att du sällan eller aldrig får fläktstopp utan att pannan reglerar mer på luftflödet. Puffarna kommer ofta när fläkten stoppat.

    2. Kolla över och eventuellt byt lucktätningarna, om pannan kan dra tjuvluft via luckan så är det lätt att du får för kraftig förgasning av veden med puffar som följd.

    3. Justera ner primärluftspjället, på min panna finns det en markering gjord med ett bågfilsblad på själva spjället som motsvarar fabriksintällningen, ställ spjället lite mer stängt än så och öppna sedan bara om du får problem med för dålig effekt. Har du möjlighet att justera sekundärluften (min Atmos har inte det) så bör du börja med att öka den under uppstart för att få in med syre till förbränning av rökgaserna.

    4. Elda med rätt vedlängd och inte för klen ved. Jag har t.ex. stora problem med att jag har mycket finkluven 33 cm ved liggande som jag måste elda upp och pannan vill gärna ha 75 cm och hyffsat grovt.

    5. Hur gör du när du tänder? Du bör definitivt inte få några puffar med direktspjället öppet. Atmos rekommenderade mig att göra en ordentlig tändbrasa och låta den brinna ut med spjället öppet. När man sen fått en ordentlig glödbädd så laddar man fullt, stänger luckan ordentligt, väntar en liten stund (2-3 min) för att få igån förgasningen och sen stänger direktspjället. Då skall enligt uppgift problemet med puffar upphöra.

    Berätta gärna om du får nån ordning på det och hur du gjorde. Själv fortsätter jag att exprimentera....
     
  7. U
    Medlem Nivå 3
    Kan bara instämma med föregående inlägg, när skorstenen är kall så blir det en plugg av kalluft som håller emot. Då vill det gärna pysa lite i sotluckan. Detta upphör inom två minuter så snart skorstenen har börjat värmas upp och all kalluft har tvingats ut ur skorstenen. Har däremot inte haft problem med puffar i min Atmos GS32:a men även jag använder dragregulatorn för att luftflödet ska strypas när pannan har kommit upp i 80 grader. Annars tenderar det att bli feta övertändningar när jag eldar alved...

    Mvh Ulf
     
  8. L
    Medlem Nivå 2
    Dedär smällarna, poffarna är med största sannolikhet CO-smällar, syreunderskott, dvs. att det är för mycket primärluft och för lite sekundärluft, då blir det sådanadär otäcka smällar, kan börja med ett "floffande" ljud innan det "smäller till". Kan bli så när veden hänger sig också, inte just vid hängningen, då brinner det med syreöverskott, och det är lugnt, men när det rasar ned, då blir det för mycket gas så inte sekundärluften räcker till och då smäller det.
     
  9. Jaarmanen
    Medlem Nivå 4
    Nu börjar jag få styr på det. Jag köpte min panna begagnad och har bytt ut keramiken, som var från -00 och ganska sliten, bara för att vara på den säkra sidan. Tyvärr hann jag hugga upp ca: 50 kbm 35 cm ved innan jag hittade på att jag skulle byta panna, så hela den här säsongen får jag elda för kort ved. Jag kom på igår att förra ägaren hade gjort hål i påfyllningsluckan och stoppat dit en pelletsbrännare när han fått slut på ved. Så pannan har definitivt fått för mycket primärluft eftersom det varit ett decimeterstort hål i luckan, fast under plåten och isoleringen så det har inte synts. Nu svetsade jag igen hålet och pannan brinner klockrent, men ändå har jag bara primärluftspjället öppet ca 5mm, då blir det lagom förgasning med så dålig packningsgrad i vedmagasinet.

    Skam den som ger sig.
     
  10. v-g
    Medlem Nivå 13
    När jag vill "få igång draget" brukar jag tomelda med bara en tidning så ryker det inte in sen.

    Dock har jag världens superdrag normalt så jag vet inte om detta funkar för alla.

    Tycker du ska täta runt där röret går in i skorstenen om det läker där. Eldfast bruk kanske funkar och är ju bara att kladda på runt lite. Skadar ju ingen iaf.

    Fick själv SLÄCKA min fullt brinnande spånförugn härom dan. Där kan vi snacka om inrök, höll på att kräkas :eek: Men normalt så är det trist med inrök då det sätter sig i kläderna väldigt snabbt så alla vet att man "eldar" hemma.
     
  11. G
    Medlem · Nivå 14
    försök att ladda in vedbitar så dom ligger så tätt som möjligt. Vi hade också för klen ved ( stor vedyta som kan avgasas samtidigt ) och puffar som startande rakett när pannan var som varmast. Sen dess eldar vi med stora klabbar och inga puffar alls.
    gaia
     
  12. Jaarmanen
    Medlem Nivå 4
    Den första omgången ved jag hade var på 40 cm, då gick det precis att kränga in två staplar efter varandra i vedmagasinet, en längst in och en till närmare luckan. Men nu när jag har 33 cm blir det en massa luft kvar i magasinet om jag staplar så och alltihop övertänder på 10 min när jag lagt in. Håller på och experimenterar med olika sätt att stapla för att få så tät packning som möjligt, men det är svårt att få till när man i princip måste krypa in i pannan för att komma åt att lägga vedträna rätt längst in.

    Jag "lånade" ved av rätt lämgd av en släkting och proveldade ett par brasor. Det blev en markant skillnad, ingen övertändning och i princip ingen synlig rök efter att pannan kommit upp i temp.

    Som sagt blir det rätt längd och grovlek nästa säsong :surprised:
     
  13. W
    Medlem Nivå 4
    Jaarmannen
    Om du har tillgång till spån så gör lite prover med att strö spånet mellan lagren. Har själv haft god framgång med det. Verkar som om spånet isolerar dom finkluvna bitarna. Glöm inte att platta/trycka till spånet annars blir det kalas smällar.
     
  14. G
    Medlem · Nivå 14
    Vi har i observerat att den klena veden som vi lagrade i pannrummet för eftertorkning gav puffar som försvann när vi började elda med ved direkt från vedboden ( torkat 1 säsong ute under tak).
    Min gissning var att det blev mer ånga i vedmagasin och ångan tryckte undan / gav mindre plats plats för vedgaskoncentration som orsakade puffar. Som nödlösning kan man kanske undvika alltför torr ved för att minska puffandet ? Värt att prova om det hjälper i era pannor ...
    gaia
     
  15. Jaarmanen
    Medlem Nivå 4
    Jag har fått ganska bra ordning på det nu efter en del experimenterande. Enda sättet som jag får det att fungera utan att få överförgasning är att helt enkelt låta bli att ladda fullt. Jag lägger in en rätt så rejäl tändbrasa för att få ordentlig glödbädd. När sen pannan laddar ut >80 grader och tändbrasan brunnit ut till glöd lägger jag in max 3/4 laddning ved, det räcker tillsammans med tändbrasan till att fylla tankarna och jag slipper i alla fall sota pannan mellan varje eldning som jag fick göra förut när allt övertände och bara kolade i efterbrännkammaren.

    Tack för alla tips, jag ska prova det där med spån. Att elda inte fullt så torr ved funkar nog också, men det är bekvämt att förvara några veckors förbruknig i pannrummet...