2 890 läst · 8 svar
3k läst
8 svar
Rök(?)lukt i huset
Vi har ett hus anno 1909 som vi köpte i somras. Kände de som sålde det och visste att det luktar, då de luktade alltid ”rök” på jobbet. Inte så att det stänkte om dem men man märkte det när man kramades osv. Vi använder huset som fritidshus och jag upplever det som att det luktar mer nu under våren än i vintras. Självklart luktade det inte så mycket mitt i sommaren, det vädrades jämnt då.
lite fakta: sticketaket (i stort sett det originella med lagningar) byttes nu i mars till tegeltak. Vi rev ner allt, och satte råspont, duk, hela kalaset. Uppvärmning via luftvärmepump och kamin (täljsten). Vi har 2 skorstenar men bara 1 används. Ingen skorstenshuv. Krypgrund. Huset var besiktigat. Ingen fukt, men det saknas duk och avfuktare i krypgrunden, och det åtgärdar vi i år.
var ska vi börja? Har hört att skorstenshuv kan hjälpa, men jag fattar inte riktigt hur. Förbättra ventilationen, installera solarventi, ozonbehandling? Man känner sig dum i efterhand att ha köpt ett hus med lukt, men allt annat var perfekt och inte fan visste vi att corona skulle komma och vi skulle bo här mer eller mindre permanent... jag tar tacksam emot tips, en behandlingsplan, allt ni har!
lite fakta: sticketaket (i stort sett det originella med lagningar) byttes nu i mars till tegeltak. Vi rev ner allt, och satte råspont, duk, hela kalaset. Uppvärmning via luftvärmepump och kamin (täljsten). Vi har 2 skorstenar men bara 1 används. Ingen skorstenshuv. Krypgrund. Huset var besiktigat. Ingen fukt, men det saknas duk och avfuktare i krypgrunden, och det åtgärdar vi i år.
var ska vi börja? Har hört att skorstenshuv kan hjälpa, men jag fattar inte riktigt hur. Förbättra ventilationen, installera solarventi, ozonbehandling? Man känner sig dum i efterhand att ha köpt ett hus med lukt, men allt annat var perfekt och inte fan visste vi att corona skulle komma och vi skulle bo här mer eller mindre permanent... jag tar tacksam emot tips, en behandlingsplan, allt ni har!
Skorstenen som inte används, hur ser den ut? Kan vara att det är fullt med gammal tjära/sot i den som luktar.
Om det är den som är problemet så kommer den inte lukta mindre för ni sätter en huva, den behöver kanske sotas eller någon liknande rengöring.
Om det är den som är problemet så kommer den inte lukta mindre för ni sätter en huva, den behöver kanske sotas eller någon liknande rengöring.
Inte cigarettlukt. Mer som ”mountain cabin in the alps”. Eller som när man eldar utomhus och får en viss lukt i kläderna.M Mikael K. skrev:
Jag vet inte hur mögel luktar så det kan också vara det. Jag har beställt en mögel test för inomhusluften så förhoppningsvis får vi svar på den frågan snart.
vi vet inte. Har skrivit ett mail till sotaren. Förmodlogen har den inte rengjorts alls.S johd01 skrev:
Liknande trådar
-
Röklukt i huset - lösningar?
Frågor och svar om värme -
Kraftigt röklukt i huset efter misslyckad eldning
Ved, Pellets, Flis -
Får in skarp röklukt i huset när grannen eldar pellets
Ved, Pellets, Flis -
Får in röklukt i huset när grannen eldar i sin braskamin
Ved, Pellets, Flis -
röklukt i huset.
Ved, Pellets, Flis