Byggahus.se
Borrat ett hål i en skiva som jag tror är gips. Dock känns den lite mjukare än andra gipsskivor men dammet är vitt och bakom finns isolering.

När man skrapade lite i borrhålet efteråt kom det som små rökpuffar, väldigt lite, tillsammans med dammet. Kommer detta från isoleringen eller brukar det komma som dammrök från gips? Blev lite fundersam. Borren var inte varm.

• Haha
Myrstacken
  • Laddar…
Omöjligt att svara på utan att ha sett det, men visdt, gips dammar nåt så överdjuriskt, och inte går det att dammsuga upp heller, det kläggar igen dammsugarpåsen på nolltid.

Det enda det rent logiskt skulle kunna vara annars är ju om du råkat borra hål i en elledning inne i väggen och fått kortslutning...

Okej. Detta är ett ställe på väggen där det inte borde finnas el och jag kunde inte se eller känna något sådant innanför skivan. Men om det skulle hända mot förmodan, borde det inte märkas i form av att en säkring går eller att el slutar fungera?

D Dammråtta skrev:
Okej. Detta är ett ställe på väggen där det inte borde finnas el och jag kunde inte se eller känna något sådant innanför skivan. Men om det skulle hända mot förmodan, borde det inte märkas i form av att en säkring går eller att el slutar fungera?
Jo, helst. Alltså kan du tryggt utesluta det.
Hade du haft elfel på rökutvecklingsnivå hade dessutom ditt hus förmodligen brunnit ner vid det här laget.

Jo det känns ganska safe. Såg likadant ut när jag borrade ett annat hål också. Men tycker ändå det ryker mer än annan gips jag har borrat i så lite nyfiken är man, om det finns olika sorter eller gammal isolering kanske ger ifrån sig damm i form av rök.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.