Byggahus.se
Röda vinbär planterad i våras har nu fått lila blad som skrumpnar ihop allt mer. Vad är det och vad gör man åt det?

• 20190531_200550.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Brukar var något kryp som bygger gångar och bo i bladen som gör att de blir rödaktiga. Titta noga på båda sidorna av bladen och se om du inte kan se något.

När jag hade vinbärsbuskar så brukade jag ta bort de angripna bladen, om det var i en begränsad del av ett blad så rev jag bort bara den biten.

BirgitS BirgitS skrev:
Brukar var något kryp som bygger gångar och bo i bladen som gör att de blir rödaktiga. Titta noga på båda sidorna av bladen och se om du inte kan se något.

När jag hade vinbärsbuskar så brukade jag ta bort de angripna bladen, om det var i en begränsad del av ett blad så rev jag bort bara den biten.
Ja det är någon form av löss på undersidan. Kanske ska knipsa bladen eller spruta med såpa eller något.

Gissar att det är vinbärsbladlusen som är vanlig på vinbärsbuskar. Ingen fara med buskarna, bäst att bara knipsa bort angripna blad. Sprutar du med såpa tar du även död på de goda medarbetarna såsom nyckelpigor och deras larver som älskar att käka bladlöss.
Se till att busken har det bra, håll rent från ogräs och gödsla gärna med gräsklipp under busken

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.