Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Röd elkabel i tak?

1. P
    Medlem · Uppland · 27 inlägg

petviken

Medlem
    Har rivit ner väv i innertak. Under väven fanns elrör dragna med två st elkablar. Den ena är grön och den andra är röd.

Vad betyder röd elkabel? Måste vara en gammal modell?

Hmm har ingen slutände på kablarna som sticker fram.....verkar som de är instoppat tillbaka i röret.

Är totalt kass på el...törs inte röra något.... :)

2. Patrik_Hed
    Medlem · Gävleborg · 7 960 inlägg

Patrik_Hed

Medlem
    Röd var färgen på skyddsjorden innan 1970, men eftersom att det bara är två trådar så antar jag att det kanske är tändtråd. Förut användes röd som både skyddsjord och tändtråd (fick jag reda på nyligen).

Ser det ut som att de har gått till någon lampa förut eller dyl.?

3. Rikard Ågren
    Medlem · Västerbotten · 3 321 inlägg

Rikard Ågren

Medlem
    Jag har röda trådar i mitt hus både som tändtrådar och skyddsjord. Dock är det aldrig blandat röd tändtråd och röd skyddsjord i samma rör och dosor. I ditt fall är det ganska säkert en tändtråd. Som du säger har man stoppa in änden på tråden i röret, troligen för att den inte ska hänga fritt. Bara dra i den om du behöver få tag i änden, men se till så att det är spänningslöst.

4. S
    Medlem · Stockholm · 106 inlägg

skuggan_pm

Medlem
    Ett av mina gamla pansarrör var jordat med en röd skalad kabel som var dubbelvikt och instoppad i röret som du beskriver. Mät noga innan du börjar labba med kablarna

5. Mikael_L
    Medlem · 44 791 inlägg
    Sen finns det elektriker som alltid använt den färg dom först fick i handen när dom rotade i lådan, oavsett vad ledaren skulle gå till ...:)

6. M
    Moderator · Västernorrland · 11 284 inlägg

MatsPremiumikon: Skruvdragare

Moderator
    Japp och röd är lovlig idag som ledarfärg i en nyinstallation då man inte behöver oroa sig för röd jord så den gamla regeln gäller. Tro Inte - MÄT!

7. Patrik_Hed

Patrik_Hed

Medlem
    Röd är även färgen på RK i en växelspännings styrkrets i t.ex. motorskåp. Vad man kan alltså... ;P

8. Mikael_L
    Medlem · 44 791 inlägg
    Brukar inte röda kablar och trådar vara vanliga vid diverse larminstallationer med?

Men då brukar det nog inte vara FK, heller ... ;)

9. Patrik_Hed

Patrik_Hed

Medlem
    Larm? Som i brandlarm? :D Röd, med blå och orange ledare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.