Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Robotgräsklipparköp under hösten/vintern?

1. O
    Medlem · Kalmar · 173 inlägg

OskarJ

Medlem
    Fortsätter på denna tråd eftersom vi sitter och försöker bestämma oss för vad som är bästa klipparen för vår tomt. Tänkte passa på nu under hösten och vintern ifall det blir några bra erbjudanden. Eller är det troligare att det blir något billigare till våren?

Har cirka 1000 kvadratmeter tomt och av de är nånstans 600-700 kvadratmeter gräsmatta. Merparten av gräsmattan är i stort sett helt platt bortsett från två ganska svaga lutningar (1 meter höjd på cirka 7 meter längd).

Närmast tillhands ligger Husqvarna 310 (https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=2979572) eller möjligen Gardena Smart Silenio Life (https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5039936)

Prioriterar krångelfrihet och smidighet framför lågt pris. Vill helst köra enligt principen "koppla in och glöm bort" utöver vanligt enkelt underhåll. Service och installation räknar jag med att ordna själv.

Hur mycket överkapacitet är värt att satsa på? Båda ovanstående är för 1000 kvadratmeter och borde ha runt 30-40% mer kapacitet än vad som "behövs". Senaste året har gräset växt som ogräs under vissa perioder när det varit varmt och lagom blött.

2. R
    Medlem · 5 646 inlägg
    Lägg till 1000-1500 kr och ta en 315 så har du garderat dig helt och hållet. Jag har just nu klippyta på ungefär 6-700 kvm. I 2 etage så den klipper i 2 zoner där den tar sig upp för en ramp för att komma upp. Kommer utöka den lite när jag kommit på hur jag ska bygga så han kommer runt altanen.

Jag la kabel i maj (tror jag) som tog ca 4-5 timmar att spika fast. Bytt knivar 3-4 ggr. Hjälpt han en eller två gånger, en pga att jag byggde rampen med för små sidoväggar så han hoppade av.
    Emellan de gångerna har jag helt glömt bort honom.

När gräset växer som allra mest kommer du vara glad över att ha köpt en större.

3. vespaman
    Medlem · Stockholm · 883 inlägg

vespaman

Medlem
    Men 315 är väl inte "större" än 310? Det är väl bara klipptiden som är mer begränsad på 310? Samma batteri osv.

4. R
    Medlem · 5 646 inlägg
    Skillnaden jag kan se.
    310 = 1000 kvm
    315 = 1500kvm + vädertimer + punktklippning + profiler.

Sen är det lite skillnad på displayen som jag förstår.
    Största skillnaden är ytan. De klipper samma tid, men 310 behöver väl vila mer.

5. O
    Medlem · Kalmar · 173 inlägg

OskarJ

Medlem
    Tack alla för svar och tips.

Får göra som vanligt och försöka jämföra vad de olika modellerna kan och se vad som är värt att betala extra för.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.