Byggahus.se

Robotgräsklippare, mitt livs sämsta köp?

1. T
    Medlem Nivå 1
    Jag har haft min WORX en säsong och gräsmattan har aldrig varit så fin , och jag kan inte påstå att jag lagt ner nämnvärt med tid på den. Har sått gräs på flera ytor och då har jag bara dragit en tillfällig slinga (en ö) som gjort att den inte klippt där, och då har det på ett ställe varit mitt på gräsmattan. Något slitage eller sönderrivningar av gräsmattan finns inte heller.
    Jag tror mycket kan bero på handhavandefel/ planering...och så klart om man kanske har en gräsmatta som inte lämpar sig för en robotklippare.
    Jag är riktigt nöjd.:D

2. pacman42
    Medlem · Nivå 12
    Detta funderar jag på ett ställe i trädgården också (putsnät är det jag funderar på), har nämlligen lagt jord på berget på ett ställe för att kunna automatisera ytterligare klippning (lite för ojämnt och halt just där) klipparen kan med hjälp av detta ta sig till ännu en terrass, men nu i höst blev det mest gegga av detta (fukten torkar inte då det inte är dränerat) trots att det fungerat hela sommaren (utom juli då det blev för halt pga torkat gräs). Hur har det fungerat med nätet för dig, några råd runt detta att dela med av?

Jag har redan grova däck på min klippare, det lär ju vara en nödvändighet då det är rätt brant där jag behöver nätet också.

3. T
    Medlem · Nivå 7

Tack för månadens bästa inlägg, nu slipper jag fundera på om jag skall införskaffa denna. Kan man lägga dessa pengar på något vettigt.

4. A
    Medlem Nivå 1
    Exakt. Bara att köpa en robot med en gång. Inte tveka.

• Laddar…
  5. Excel
    Husägare Nivå 9
    Kör på detta nät, fungerar bra.

https://www.jula.se/catalog/tradgard/utemiljo/stangsel-och-staket/nat-och-stangsel/nat-793020/

6. K
    Medlem Nivå 7
    Bara en liten sidotanke. Är inte hela grejen med gräsmatta att man ska komma ut och i rörelse. Vad bättre då än att promenera runt några gånger per sommar med en gräsklippare. Bättre än att sitta inne och läsa manualer.

Tilläggas bör dock att min gräsmatta är skamligt vildvuxen just nu. :p

7. Mysman
    Medlem · Nivå 5
    På en riktigt missnöjd kund går det 99 nöjda, bara så du vet.

8. D
    Medlem Nivå 2
    Menar du att de små rackarna rymmer också? :rofl:

9. Nyfniken
    Medlem · Nivå 17
    Nja. Det har hänt att hon inte hittar hem.

• Laddar…
  10. K
    Medlem Nivå 7
    När AI tar över får man se upp för de förrymda robotgräsklipparna. :rofl:

11. Fruktsallad
    Medlem Nivå 5
    Min första tanke blir att du ska kalka gräsmattan rejält nu. Sen göda-göda, stödså och göda lite till. Sen får du en matta som växer som om det inte finns någon morgondag och mossan försvinner och roboten får en riktig matta att köra på. Så börja med att kalka nu och till våren och sen gödsla och stödså. Ogräs och mossa ska bort för roboten ska kunna arbeta riktigt. =)

12. F
    Medlem · Nivå 13
    .... och troligtvis kosta som en två år gammal japansk småbil...

13. ricebridge
    Husägare · Nivå 14
    som går till attack...

• Laddar…
  14. Elkludde
    Medlem Nivå 10
    Hej Jag kan inte förstå att det finns så många problem med robotklippare
    jag har en ganska besvärlig tomt ojämn o lutande
    har kört en Robomow i tre säsonger utan problem,frånsett några som jag själv bär skuld till
    den kör aldrig utanför begränsningen pga för hög fart,men så saktar den in när den kommer nära hinder.men jag håller med om det är dyrt batteri,får se hur länge fet varar,dock har det inte
    tappat i effekt hittills

• Laddar…
  15. M
    Medlem Nivå 1
    Du tycks köpt en riktig skräprobot. Säkert sådan med små rakblad istf riktiga knivar om den inte ens klarar höstlöv.
    Själv har jag en mycket kraftig robot som maler ner allt, löv, kottar, kvistar, äpplen, etc. men är samtidigt otroligt försiktig med mattan. Den klipper gräset, inget annat.
    Om din ”bökar runt” och river upp jord etc, så lär den vara felinställd. Jag kör en större Robomow