Byggahus.se

Robotdammsugare, vad bör man tänka på? Är det bara Neato som gäller?

1. S
    Medlem Nivå 13
    Hej,

Har tidigare varit lite intresserad av robotdammsugare men aldrig hört särskilt bra omdömen. Nu verkar de dock ha mognat till sig och det finns numera många positiva ord om dem på nätet.

Jag har därför taget några timmar åt att kolla lite och det verkar som att Neato och IRobotic är den mer kända. IRobotic maskinerna verkar vara mer kaotiska medan Neato ser ut att bygga upp smartare rutter. Däremot läser man en hel del problem med Neato maskinerna, d.v.s kvalitén verkar inte vara någon höjdare medan IRobotic maskinerna går år utan problem.

Efter lite vägande fram och tillbaka valde jag att prova en Neato Robotics BotVac 85, det som slår mig för är att den ska laddas i 12 timmar!! Och sen ska man köra totalt slut på den innan man laddar upp batteriet igen MINST 2-3 gånger?? Vad är detta? Låter som en produkt från 2005!? Mycket riktigt, tittar man närmare så sitter det NiMH Batteri i den precos som Someone2 påpekar! Hur tänker man här? Man styr ju inte över maskinen själv så den kommer antagligen ladda sig själv när den anser sig färdig?

Just nu står min maskin på laddning men man undrar om man har gjort bort sig helt här? Det känns som maskinen kommer tappa prestanda ganska snabbt? Hur ser det ut mad andra maskiner? Finns det kanske något bättre val?

Generellt är jag lite skeptisk till att en dammsugarrobot klarar av vår trånga 3:a med prylar överallt men jag har förhoppningar om att den ska hjälpa mig en bit på vägen iallafall.

Har ni kanske några riktiga jämförelse test som man kan få ta del av? Såg ex detta där Miele fick riktigt bra http://m3.idg.se/2.1...re-roomba-miele och den kostar inte många 100 lappar mer?