11 416 läst · 46 svar
11k läst
46 svar
Robin byggde huset själv och sparade 2 miljoner
Han har säkerligen sparat mycket pengar på att bygga själv. Men en faktor som många glömmer när man beräknar hur mycket man sparar jämfört med att köpa ett nyckelfärdigt hus, är de dubbla boendekostnaderna. Köper du ett färdigt hus betalar du merparten när du tillträder huset. Bygger du själv under flera år har du kostnaden för ditt boende, plus stigande kostnader för det nya. Med låga räntor kanske inte så farligt, men med stigande räntor en allt större faktor att ta med i beräkningen.
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 025 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 025 inlägg
Absolut bra påpekande.P PTZic skrev:Han har säkerligen sparat mycket pengar på att bygga själv. Men en faktor som många glömmer när man beräknar hur mycket man sparar jämfört med att köpa ett nyckelfärdigt hus, är de dubbla boendekostnaderna. Köper du ett färdigt hus betalar du merparten när du tillträder huset. Bygger du själv under flera år har du kostnaden för ditt boende, plus stigande kostnader för det nya. Med låga räntor kanske inte så farligt, men med stigande räntor en allt större faktor att ta med i beräkningen.
Vi har bott så gott som gratis under tiden 200m från bygget, så för vår del var det enkelt.
Jag ritade köpte in material och byggde merparten av mitt hus själv för 22 år sedan.
Men jag tog in två killar som jobbade svart och la takpannorna. Sen hade jag hjälp med eldragning. Plattsättning gjorde en granne och målningen en kompis. Det tog 9 månader + planering innan på ett halvår då jag aldrig byggt något tidigare i livet. Mitt bästa beslut då det påverkat min livskvalitet och ekonomi enormt. Dessutom var det bland det roligaste jag gjort. 200 kvm hus blev det.
Men jag tog in två killar som jobbade svart och la takpannorna. Sen hade jag hjälp med eldragning. Plattsättning gjorde en granne och målningen en kompis. Det tog 9 månader + planering innan på ett halvår då jag aldrig byggt något tidigare i livet. Mitt bästa beslut då det påverkat min livskvalitet och ekonomi enormt. Dessutom var det bland det roligaste jag gjort. 200 kvm hus blev det.
Grattis Robin och stor applåd. Njut med familjen
Så gjorde en bekant också. Han byggde varje dag efter jobbet. 17.00-23.00 sen alla vakna timmar under helger i 1 helt år med 2 barn och sambo. De hittade aldrig tillbaka till varandra efter det, för hon hade skaffat ett ''annat'' liv där han egentligen inte var med i bilden.
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 025 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 025 inlägg
Usch vad tråkigt.Z Zlatje skrev:
Kan glatt säga att det inte känns som vi är i riskzonen, har det väldigt bra tillsammans.
Men jag har också funnits för familjen, träffat min fru 1-2h varje kväll och vissa dagar har varit vigda åt familjen.
Medlem
· KATRINEHOLM
· 450 inlägg
Jag löste de genom att bygga med min fru.Heij83 skrev:
I slutändan tror jag hon lade mer timmar än vad jag gjorde
Kan ju ifrågasätta ekonomin i det hela.
5000h med normal debitering som konsult hamnar på närmare 4milj.
Iofs kanske det är svårt att motivera att man ska Jobba 8h för att sedan fortsätta 4-6h till och jobba hela helgerna med samma sak. Avbrott som snickare kanske håller motivationen högre.
5000h med normal debitering som konsult hamnar på närmare 4milj.
Iofs kanske det är svårt att motivera att man ska Jobba 8h för att sedan fortsätta 4-6h till och jobba hela helgerna med samma sak. Avbrott som snickare kanske håller motivationen högre.
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 025 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 025 inlägg
Vad i ekonomin är det du undrar över?I Implor skrev:
Vad det har kostat att bygga vet vi.
Vad det skulle kosta med en snickare är en uppskattning.
Men jag tror inte en snickare hade lagt 5000h det är min tid och jag är inte snickare, har varit ensam 90% av tiden vilket gör att det tagit mer tid.
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 735 inlägg
Det jag ifrågasätter är kanske att man värdesätter sin egen till 0kr/h.Heij83 skrev:
om man jobbat mera på sig vardagsjobb och låtit proffesionellt snickare göra jobbet på huset så borde de blivit klart snabbare och ekonomin/kostnaden blivit ungefär samma. Beror ju delvis på vad man jobbar som och vad man kan dra in.
sedan kanske det blivit ett väldigt mycket mera tråkigt projekt så .
Tror de flesta värdesätter sin egen arbetstid till vad de får ut per timme efter skatt från sitt vanliga lönearbete. Och då landar man kanske på 100-200 kr/h. Du hittar nog ingen hantverkare för mindre än 500 kr/h, så förutsatt att hantverkare jobbar minst 3-5 gånger snabbare än en själv, så är resonemanget rimligt.I Implor skrev:Det jag ifrågasätter är kanske att man värdesätter sin egen till 0kr/h.
om man jobbat mera på sig vardagsjobb och låtit proffesionellt snickare göra jobbet på huset så borde de blivit klart snabbare och ekonomin/kostnaden blivit ungefär samma. Beror ju delvis på vad man jobbar som och vad man kan dra in.
sedan kanske det blivit ett väldigt mycket mera tråkigt projekt så .
Nu tänkte jag att man kör eget som konsult. Men det är på mig för jag var otydlig! .13th Marine skrev:
Kommer inte gå +/-0 för alla. Allt är en kompromis. Många hade nog prioriterat vara ledig över av att få en miljon lägre lån. Det förutsätter man har marginaler att göra det också. 5000h motsvarar ju ca 600 lediga dagar.B b8q skrev:Tror de flesta värdesätter sin egen arbetstid till vad de får ut per timme efter skatt från sitt vanliga lönearbete. Och då landar man kanske på 100-200 kr/h. Du hittar nog ingen hantverkare för mindre än 500 kr/h, så förutsatt att hantverkare jobbar minst 3-5 gånger snabbare än en själv, så är resonemanget rimligt.