Vi besökte medlemmen Robin Heij som berättar om hur han lyckades bygga huset helt själv, utan att ha någon större erfarenhet av bygge. Se del 2 av 3 om Robins husbygge.

Du kan läsa artikeln här: Robin byggde huset själv och sparade 2 miljoner

Redigerat av moderator:
Unikt namn
Imponerande att få ihop 5000 timmar samtidigt som småbarn finns i familjen.

• Gilla
Conqvist och 6 till
  • Laddar…
5000 timmar är 625 arbetsdagar så det kombinerat med heltidsjobb, skulle vara roligt att höra vad frun säger också.

• Gilla
  • Haha
Zlatje och 14 till
  • Laddar…
grymt jobbat. Förstår att man gått över Budget med 700k med dagens virkespriser, men att lyfta upp vitvaror känns som att sila mygg men svälja kameler. det kan omöjligt stått för en stor del :)

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Bra gjort!

I Österbotten är det betydligt vanligare att bygga på det här viset. Tack vara det kan vi ha hygglig levnadsstandard med betydligt mindre skuldsättning och mindre risktagning än i Sverige. Det går men det gäller att hela familjen och närmaste släkt och vänner är införstådda. Är man inställd på att ha egentid medan man bygger får man finna sig i att bo i lägenhet eller papplåda.

• Gilla
lilla frugan och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Bra gjort!

I Österbotten är det betydligt vanligare att bygga på det här viset. Tack vara det kan vi ha hygglig levnadsstandard med betydligt mindre skuldsättning och mindre risktagning än i Sverige. Det går men det gäller att hela familjen och närmaste släkt och vänner är införstådda. Är man inställd på att ha egentid medan man bygger får man finna sig i att bo i lägenhet eller papplåda.
Jag förstår resonemanget, men är inte beredd att helt hålla med. Mindre skuldsättning ja, men risktagningen är ju knuten till värdet som marknaden sätter på huset, och här skulle jag nog vilja påstå att det är en betydligt lägre risk i storstadsområdena än i glesbygd. Hjälper inte att man bara har lån på 2,5 miljon istället för 5 när det lokala bruket eller industrin lägger ner och huset helt plötsligt bara är värt 1 miljon...

Jag tror dock att det skulle behövas mer av denna varan för att skapa lite mer konkurrens på husmarknaden där jag uppfattar priserna för ett färdigt hus som väldigt höga. Det är långsiktigt osunt att husen ett nytt hus är en förlustaffär i stora delar av landet...

• Gilla
Quartto och 4 till
  • Laddar…
5000 timmar, är det med att rita huset planera huset inköp etc etc eller bara bygga?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Heij83
T topmount skrev:
5000 timmar är 625 arbetsdagar så det kombinerat med heltidsjobb, skulle vara roligt att höra vad frun säger också.
Det har gått riktigt bra, vi har båda gjort det vi är bäst på Jag har tagit största lasset hemma med barn, hus och djur så inte varit med så mycket fysiskt på bygget men i alla diskussioner och val. Vi planerar redan nästa hus vi ska bygga själva /MVH Fru Heij

• Älska
  • Gilla
Dheri och 9 till
  • Laddar…
Heij83
Viktor.J Viktor.J skrev:
grymt jobbat. Förstår att man gått över Budget med 700k med dagens virkespriser, men att lyfta upp vitvaror känns som att sila mygg men svälja kameler. det kan omöjligt stått för en stor del :)
Vi valde betydligt bättre vitvaror än budgeterat, i helheten kanske inte den största posten men det blev ca 60 000 dyrare i vitvaror där den tunga posten ligger på gasspis och integrerad takfläkt.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Heij83 Heij83 skrev:
Det har gått riktigt bra, vi har båda gjort det vi är bäst på Jag har tagit största lasset hemma med barn, hus och djur så inte varit med så mycket fysiskt på bygget men i alla diskussioner och val. Vi planerar redan nästa hus vi ska bygga själva /MVH Fru Heij
ah, om ni redan planerar nästa hus så är något på tok med detta eller ska det bli ett som fritidshus?

Heij83
Johanbogg Johanbogg skrev:
ah, om ni redan planerar nästa hus så är något på tok med detta eller ska det bli ett som fritidshus?
Mindre boende när pensionen kommer om 25 år :crysmile:
Vi är jätte nöjda med detta.

• Gilla
Goelette och 1 till
  • Laddar…
Heij83
T twoody skrev:
5000 timmar, är det med att rita huset planera huset inköp etc etc eller bara bygga?
5000 timmar är byggtid och en del inköp.
Ritnings tiden räknade jag aldrig på men det tog sin lilla tid och ett diskbråck i nacken pga dålig ställning vid datorn.

Heij83 Heij83 skrev:
5000 timmar är byggtid och en del inköp.
Ritnings tiden räknade jag aldrig på men det tog sin lilla tid och ett diskbråck i nacken pga dålig ställning vid datorn.
Riktigt bra gjort utan alla förkunskaper , men måste säga hur har du orkat jobbat ca 20 tim per dygn i närmare i närmare 3-år. Jag tänker ett heltidsjobb ger ju ca 1700 tim per år ,utan restid som lätt blir 1-2 tim per dag

Heij83
B BJER skrev:
Riktigt bra gjort utan alla förkunskaper , men måste säga hur har du orkat jobbat ca 20 tim per dygn i närmare i närmare 3-år. Jag tänker ett heltidsjobb ger ju ca 1700 tim per år ,utan restid som lätt blir 1-2 tim per dag
Tack, man får se det som en hobby, annars blir det nog för jobbigt.
Det fins de som har närmare till jobbet än 1-2h pendling ;)

• Gilla
avdpos
  • Laddar…
Jag hade aldrig fått ihop dom timmarna. Om man räknar att alla helger och semesterdagar spenderas på bygget blir det ca 1000h, och lyckas man med den överdådiga bedriften att kämpa alla andra dagar på året efter arbetstid a ca 4h går det att skrapa ihop 1000h till. Galet säger jag!

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.