1 549 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Rivning av väggar i gammalt timmerhus
Hej!
Jag bor i ett gammalt timmerhus där jag är i full gång med renoveringar lite här och där.
Vi står just nu i ett läge där vi helst ser att två väggar försvinner för att vi skall kunna fortsätta som vi vill.
Huset har en huvudbyggnad som består av enbart köket iprincip och är efter det utbyggt i flera omgångar genom åren vilket gör det hela väldigt rörigt.
Det känns rent spontant som att båda väggarna är bärande då dem är timrade men jag känner att jag behöver ha experthjälp för att lista ut hur det ligger till.
Hur går jag till väga? Finns det någon expert i Göteborgsområdet man kan anlita för att komma och kolla på det hela för att ge tips och råd?
Tacksam för svar.
Jag bor i ett gammalt timmerhus där jag är i full gång med renoveringar lite här och där.
Vi står just nu i ett läge där vi helst ser att två väggar försvinner för att vi skall kunna fortsätta som vi vill.
Huset har en huvudbyggnad som består av enbart köket iprincip och är efter det utbyggt i flera omgångar genom åren vilket gör det hela väldigt rörigt.
Det känns rent spontant som att båda väggarna är bärande då dem är timrade men jag känner att jag behöver ha experthjälp för att lista ut hur det ligger till.
Hur går jag till väga? Finns det någon expert i Göteborgsområdet man kan anlita för att komma och kolla på det hela för att ge tips och råd?
Tacksam för svar.
Har fått lära mig att när det gäller timmerhus så har alla väggar en påverkan på husets bärighet/hållfasthet.Lundberget skrev:
Hej!
Tacksam för svar.
Även om en vägg inte är bärande från ovanvåningen så kan den vara byggd så att den håller ihop ytterväggarna från att "dras ut"
Hoppas du hittar någon timmerman som kan hjälpa dig och lycka till
Som föregående postare skrev så kan stockarna i timmerhus vara ”bärande i sidled” om man säger så. Men det hela beror väl lite på huset och väggarna i sig också.
Här är ett företag som rör sig i Göteborgstrakterna, kanske kan de konsultera i frågan. https://www.carlsensbygghantverk.se/
Här är ett företag som rör sig i Göteborgstrakterna, kanske kan de konsultera i frågan. https://www.carlsensbygghantverk.se/
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Andats massa byggdamm från rivning av vassväggar
Övrigt husrelaterat -
Hur ska jag isolera ytterväggarna inifrån i gammalt hus
Isolering -
Hur renovera de här väggarna i gammalt hus
Byggmaterial & Byggteknik -
Kakla över plastmatta på väggar i 3-4 år gammalt badrum.
Badrum -
Isolera väggar i gammalt hus?
Isolering