Det handlar om vårat badrum på övervåningen. Längst in i badrummet mer specifikt. Se bilder.

När jag rivit loss gips och innertak så är det isolerat med spån, detta hade rört sig och skapat hål där det inte var isolerat alls. Detta var dock utan någon ångspärr öht. Den delen till höger på bilden verkar ha någon slags gammal ångspärr? Med någon slags pappduk. Hur kan jag tillfälligt åtgärda detta tills vi bestämmer att renovera hela badrummet?

Sätta upp ny isolering där jag kommer åt, och sen plast? Men då blir det bara där jag rivit upp. Jag tog aldrig kort på när jag rivit upp allt där dock. Men det gröna trät är borta. Då hamnar jag mitt i ränndalen på huset.

Jag är novis på detta, men skulle bara vilja ha något tips på bästa lösning tillfälligt något år eller två tills vi renoverar hela badrummet som sagt.

• Skadat innertak i badrum med synlig träkonstruktion, isoleringsspån och en gammal ångspärr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett snötäckt hustak med isbildningar på takkanten och en skorsten i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går nog inte att få till en vettig fuktspärr i väggen. Jag skulle siktat på att få ett tätt skikt på insidan av väggen. En sprickfri yta och sedan måla med en våtrumsfärg.

• Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det går nog inte att få till en vettig fuktspärr i väggen. Jag skulle siktat på att få ett tätt skikt på insidan av väggen. En sprickfri yta och sedan måla med en våtrumsfärg.
Ja det låter som ett alternativ, glömde tillägga att just nu så används den bara som en toalett då badkaret är skrotat.

Utan dusch/badkar behövs ingen ångspärr.
Det jag hade gjort i ditt ställe är att ta bort hela snedtaket, invändiga, ny isolering och ytbeklädnad efter tycke.

Är det bara en toalett som skall renoveras i framtiden till våtrum så hade jag inte lagt mycket tid och pengar på det.

Mvh P-A

• Gilla
rednake
  • Laddar…
P Pagno skrev:
Utan dusch/badkar behövs ingen ångspärr.
Det jag hade gjort i ditt ställe är att ta bort hela snedtaket, invändiga, ny isolering och ytbeklädnad efter tycke.

Är det bara en toalett som skall renoveras i framtiden till våtrum så hade jag inte lagt mycket tid och pengar på det.

Mvh P-A
Tack för svar! Nä precis man vill ju inte lägga ned massa tid å pengar till något som ska göras om i framtiden. Men vill gärna få bukt med läckaget därav rivningen.

Är det ingen dusch blir ju kraven lägre. Men det är ändå lämpligt att få en tät insida. I alla fall konvektionstät.

• Gilla
rednake och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.