Hej. Jag bor i ett hus från 50-talet. Övervåningen har kattvindar på sidorna, för att göra mer utrymme så rev byggfirman ut 3 meter av en kattvind. Men sent omsider så började jag fundera om kattvindarna kanske var bärande ändå. Vad jag kan se efter att byggfirman varit här så har det suttit en tjockare regel löpt längst med taket i linje med ”kattväggen”. Denna regel var spikad i taket. Under denna regel hade ”kattväggen” spikats fast som bestod av 45 mm reglar med typ en meters avstånd, tunn panel och sen gips. Kan den vertikala regeln som vilade på ”kattväggen” varit bärande? Eller hela väggen.
Jag utgick från balkarna längst in var bärande. Bifogar bilder. Kan någon lugna mig mån tro?
Jag utgick från balkarna längst in var bärande. Bifogar bilder. Kan någon lugna mig mån tro?
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 388 inlägg
Tro det är lugnt. Men takstolen närmast kameran ser inte så bra ut. Knappt något kvar av den ju! Eller är det papp som sticker fram?
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 388 inlägg
Det var ju tur 😅
Det som gör mig osäker är att dimensionen på ritningen ser tjockare ut än 45mm. Plankväggen kan varit bärande för att sedan tagits bort och reglats upp med 45:a och gips vid ett senare tillfälle än när huset byggdes.
Med andra ord den rivna konstruktionen ser modernare ut än 50-tal.
Det som gör mig osäker är att dimensionen på ritningen ser tjockare ut än 45mm. Plankväggen kan varit bärande för att sedan tagits bort och reglats upp med 45:a och gips vid ett senare tillfälle än när huset byggdes.
Tyckte också det såg ut så men hittade även denna i original ritningarna. Där framgår det att regelverket är 1,5-2,5 tum i original. Det låter väl klent för att vara bärande? Ingen ska ha rört kattvindarna. Bara varit två ägare innan.S Småbrukaren skrev:Det var ju tur 😅
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 388 inlägg
Där ser man. Modernt värre! Jag skulle inte tro den har något strukturellt värde. Takstolarna går ju hela vägen ut på ytterväggen och där tas lasten upp.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 130 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 130 inlägg
Nej de hade varit måtsatta i position precis som stödbenen och hanbjälken är på sektionsritningen om de vore bärande. Däremot så blir det ju väldigt svårmöblerat rum om du tar bort kattvindarna.
Klicka här för att svara