Hej alla!
Tänker jag dubbelkollar lite med er här.
Har ett Garage, som från första början byggdes som en carport när det byggdes upp 1990.
Har ritningarna på detta, som sedan någon tidigare ägare byggt om till Garage.
Jag har nu en fundering på att riva mellanväggen som är mellan nuvarande garage och förråd.
Mest för att få större garage och kunna få en bättre planering där ute,
Kan jag enkelt riva väggen utan att tänka på något?
Det finns inga elledningar i väggen, den verka inte heller vara bärande så vitt jag kan se, dessutom står den inte ens under en takstole, utan ca 40 cm ifrån närmaste takstole.
Är det bara att riva och se glad ut?
Tänker jag dubbelkollar lite med er här.
Har ett Garage, som från första början byggdes som en carport när det byggdes upp 1990.
Har ritningarna på detta, som sedan någon tidigare ägare byggt om till Garage.
Jag har nu en fundering på att riva mellanväggen som är mellan nuvarande garage och förråd.
Mest för att få större garage och kunna få en bättre planering där ute,
Kan jag enkelt riva väggen utan att tänka på något?
Det finns inga elledningar i väggen, den verka inte heller vara bärande så vitt jag kan se, dessutom står den inte ens under en takstole, utan ca 40 cm ifrån närmaste takstole.
Är det bara att riva och se glad ut?
Kolla upp noga att alla takstolar är lika, så inte nån är klenare och behöver stöd av väggen.
( jag tror att alla takstolar är lika)
Som vindavstyvning kan du sätta hålband ( modell kraftig ) i ett kryss i taket.
//AA
( jag tror att alla takstolar är lika)
Som vindavstyvning kan du sätta hålband ( modell kraftig ) i ett kryss i taket.
//AA
Produkter som diskuteras: "hålband"
Hålband HB A4 rostfri 10 meter FAST
Förankning av mindre träkonstruktioner
494 kr inkl moms
Läs mer
Såhär ser det ut om man är på vinden iallafall!S saiter skrev:
Väggen står ju inte ens under en takstol, därav min fundering om den bara är byggd som vanlig icke bärande skiljevägg?
Kryp runt med tumstocken och mät.
Går inte att titta på en bild och gissa.
Har du gips eller andra skivor i taket i garaget??
Isf ersätter de krysset av hålband jag skrev om ovan.
Har du skivor på väggarna också? då blir hela garaget mycket styvare vad gäller vinden.
//AA
Går inte att titta på en bild och gissa.
Har du gips eller andra skivor i taket i garaget??
Isf ersätter de krysset av hålband jag skrev om ovan.
Har du skivor på väggarna också? då blir hela garaget mycket styvare vad gäller vinden.
//AA
I garagedelen är det nyligen satt glespanel 28x70 på cc 30, och ska upp med gips, men ek gjort de än då jag ska se hur taket blir i samband med rivning av vägg,S saiter skrev:
Alla de andra väggarna har gipsskivor satta.
Såg nu att mellan väggen består av ett lager ytterpanel. Samma som garaget har på utsidan, sen gips på det.. så det ryker ju, men
Kommer isåfall vara följande,
Gips på alla ytterväggar, och i taket blir det takgips..
Räcker det kanske och inget behov av hålband?
Produkter som diskuteras: "hålband"
Montageband
Metallband med hål är mångsidiga infästningskomponenter, som erbjuder en praktisk lösning för en mängd olika bygg- och monteringsprojekt. Dessa band kan stärka förbindelser, bidra till en jämn belastningsfördelning, och fungera som en
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Takstolarna är säkert fabrikstillverkade. Typen (fackverk) och utförandet talar för det. Normalt är gavelväggarna sidostabiliserande, men med ett så långsmalt hus kan det ju uppstå problem på mitten. Särskilt om garaget ligger högt och kustnära. Skulle det uppstå problem efter att du tagit bort väggen finns det alltid lösningar, t.ex. korta diagonaler.
Okej!J justusandersson skrev:Takstolarna är säkert fabrikstillverkade. Typen (fackverk) och utförandet talar för det. Normalt är gavelväggarna sidostabiliserande, men med ett så långsmalt hus kan det ju uppstå problem på mitten. Särskilt om garaget ligger högt och kustnära. Skulle det uppstå problem efter att du tagit bort väggen finns det alltid lösningar, t.ex. korta diagonaler.
Men man får väl tänka att det är en carport från första början också?
Hur märker man av problemen?
Eller kommer man ut en morgon efter se blåst och garaget ligger som plock i pinn över bilen?
Garaget blir ju långt, 9x4 meter ca..
Hur menar du med korta diagonaler?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är svårt att uttala sig mer specifikt när man inte sett bygget. Sölvesborg är ju inte så värst utsatt. Ett alternativ är att lämna kvar en liten väggstump. Med korta diagonaler menar jag sådana som sitter uppe i krysset i övergången mellan vägg och tak. Titta på Brunnshallen i Ronneby. Du märker av problemen när du ser att huset lutar på mitten...